Bumsen 1
det något ryssarna kan så är det att bygga robust
a och tillförligliga militärfordon. Dagen efter stannade vi till vid Rundaleslottet, ett vackert rokokoslott från 1730talet. Vi kom samtidigt som en busslast japaner. De Vägstandarden i Ryssland är...varierande... visade minst lika stort intresse för våra motorcyklar som för slottet! Många ville bli fotograferade vid våra hojar. När vi erbjöd dem att sitta upp, sken de upp som småbarn på julafton! Märkligt, såååå märkvärdiga eller ovanliga är väl ändå inte våra hojar? Yeah, we made it all the way to Klaipeda, Litauen. ”...därifrån skulle Lettland ledas i händelse av 3:e världskriget! Intressant, här skulle 250 personer i partitoppen kunna klara sig helt självförsörjda avseende mat, vatten och luft i tre månader, resten av befolkningen brydde man sig inte om i sann Sovjetisk anda.” Vägen mot nordost i Lettland var nyanlagd och härligt slingrig med bra sikt. Utan trafik... alltså perfekt för ”aktiv körning”. Bra, nu skulle vi komma fram i tid! Vi hade nämligen bokat en guidad visning av en hemlig bunker som ryssarna byggt under sanatoriet i Ligatne, därifrån Gamla Stan i Riga. chen arna unistrads rker. Klart vi skall åka runt Vargskansen i en tidstypisk kärra, en Sd.Kfz. 247b! (Sd.Kfz. = Sonder-Kraftfahrzeug = specialfordon) skulle Lettland ledas i händelse av 3:e världskriget! Intressant, här skulle 250 personer i partitoppen kunna klara sig helt självförsörjda avseende mat, vatten och luft i 3 månader, resten av befolkningen brydde man sig inte om i sann Sovjetisk anda. Efter att ha korsat floden Gauja på en linfärja som drevs fram av flodens strömmande vatten, avslutas dagen på ännu ett flott slott, nämligen Birinu Pils nordöst om Riga. Bäver stod på menyn, mums, betydligt bättre än ”tjurdelikatessen” vi provade häromdagen... Även i Sovjetunionen tävlade man inom motorsport. En av de största motoranläggningarna i Sovjet var Bikerniekibanan i Rigas utkanter. Banan används fortfarande för bl.a. biloch hojtävlingar, dragracing, karting och drifting. Vi hyrde hela banan, inkl. funktionärer. Det är inte ofta man har tillgång till en racerbana, bara vi åtta personer! Banan är riktigt kul med ruggig asfalt som ger bra grepp, men med nabbdäck undviker vi alltför djupa nedlägg. Däcktemperaturen stiger snabbt och framförallt TKC80-bakdäcken ser inte ut att trivas riktigt. Märkligt slitage och avslitna nabbar! Efter en övernattning och litet turistande i Riga vinkade vi av Anders, han skulle ta båten från Riga hem till Stockholm. Vi andra styrde framhjulet mot sydväst. Vi besöker Plokstine kärnvapenmissilbas, väl dold inne i Zemaitija Nationalpark. Under de fyra kupolerna döljer sig 30 meter djupa silon, där fanns det tidigare ryska SS-4 medeldistanskärnvapenmissiler. Vardera med en sprängkraft motsvarande 70 Hiroshimabomber! Och räckvidd att nå i stort sett hela Västeuropa! Gulp! Vilken domedagsanläggning! Sedan kvarstod bara hemresan över Östersjön från Klaipeda i Litauen till Karlshamn. Äventyret var över för denna gång! För den som vill uppleva och erfara något galet annorlunda på nära håll så kan jag rekommendera en resa till detta område! Prisnivån är behagligt låg och än finns möjligheten till ett förenklat och billigt ryskt visum, så passa på! Den kompletta bildsamlingen finns att hitta på www. smugmug.com (sök efter ”Ostpreussen 2014”) Over and Out from the Wild East! BUMSEN 5 – 2013 47 BUMSEN 1 – 2015 Bumsen 1-15 M.indd 47 2015-02-10 16.18