Bumsen 1
VETENSKAPLIGT HUR SYNS DU EGENTLIGEN? VARFÖR SYNS
DU INTE? Hur du syns i trafiken är ditt ansvar. Du måste se och synas själv och förutsätta att du alls inte syns. TEXT: HENNING SVEDBERG & FOTO: STEFAN CEDERGREN Trots att du ser bra kanske du inte syns så väl själv. att slå i en verktygslåda mitt i natten, för oss kan det däremot bli ”godnatt” helt och hållet. Att lägga ansvaret hos bilisten eller kampanjer som vaggar in oss i tron att det finns någon korrelation mellan alla visiofysiska faktorer därute, informationskampanjer och våra liv och hälsa. Så länge motorcyklisten tror att det är bilistens totala ansvar att se honom är olyckan i mycket motorcyklistens eget fel. V i oskyddade trafikanter oroar oss alla i olika grad för hur vi skall bli tryggare i trafiken. Alla människor kan i alla lägen fundera på hur de kan först riskminimera och därefter skademinimera allt runt oss. Jag själv har en regel om att ingen får lägga vassa knivar i diskvattnet utan de knivarna skall ligga bredvid så att de syns, så att inte någon med varmblöta händer efter en stunds diskande ”hittar” en vass knivegg under lagret av bubblor. Samma sak gäller saker som står i vägen på golvet hemma innan natten. Inget barns färdiglekta Lego får ligga så jag kan trampa på det om jag går upp under de mörka timmarna. Ingen verktygslåda, slalompjäxor eller vad fanstyg som helst får vara framme så att jag kan trampa på, snava på eller gå in i och riskera göra mig illa eller skada mig på. Här är det ju rimligt. Akta dig så att du inte gör illa dig! Legot gör inte illa sig, inte heller verktygslådan eller slalompjäxorna. Du får akta dig själv. Den som oroar sig för att göra illa sig och kan skapa en bild över vad som kan hända inom en aktuell framtid är försiktig. Vi lär oss av erfarenhet att inte springa runt blinda hörn. Många är vi som på ivriga barnsben kutat in i saker som stått runt hörn. Trädgårdsbord, parkerade cyklar eller liknande. Vi lär oss av andras erfarenheter tillsammans med den tidigare nämnda erfarenheten att inte köra fort runt blinda hörn i trafiken. De som istället gör det har ofta ingen chans att berätta om erfarenheten verbalt. Om vi börjar propagera för att bilister skall skärpa sig kan i förekommande fall medföra att vi själva tror att bilister alls skall se oss. Hur många gånger har du själv inte sett folk som gående, cyklande eller något annat agerar som om det var en närmast fysisk lag om att ”ser jag dig så ser du mig”. Du kan tycka att vädret och sikten är hur bra som helst, för den har nödvändigtvis inte ett smack med saken att göra. Motljus, reflexer från fasader, sjöar och vad än det kan vara kan potentiellt bidra till att du ur någon vinkel i något förhållande blir ”osynlig”. En bilist som tittar mot solen för att försöka se om ”det kommer någon bil” ur det bländande ljuset förefaller att ”se dig” då denne uppfattas av dig som att ha ögonkontakt. Sen smäller det. Vi är inte legobitarna, vi är inte slalompjäxorna eller verktygslådorna när vi är ute och kör motorcykel. Vi är lilltårna på foten. De som gör så ont att få smällar på. En större skillnad är att till skillnad från tårna så dör de inte av Man har låtit sig luras om man tror att bilisterna där ute ”ännu inte blivit vana” att se oss i början av säsongen. De blir aldrig vana oss. Det är vi som kör bil på vintern och byter till mc som blir vana att vi alls inte syns till skillnad från när vi själva också satte i bilen och syntes bland alla andra bilar. Jo, förresten. Du vet väl att din skugga pekar åt det håll du syns sämst? Det är en bra regel att tänka att ”den min skugga pekar åt ser inte mig”. Hur än många gånger du än uppmanat honom att kolla efter motorcyklister. Men, det finns också, utöver det här innan skrivna, en vetenskaplig del i detta tydligt osynliga ärende. Hjärnan har en funktion som gör att den inte kan processa allt den ser utan arbetar, sedan urminnes tider, med att försöka finna A) Faror, B) Tilltalande saker - Båda signaleras i rött. Och sedan C) Oväntad rörelse. Skyltar i trafiken och kanske i form av en viss omtalad färg när du är på på kläder på dansgolvet. Hur än allt ligger till så är du en tryggare trafikant om du rör dig långsammare, är yvigare i ditt beteende och är klädd i rött och agerar på att ingen alls ser dig. Den som vill dyka lite i det vetenskapliga i detta och inmundiga infon i form av en välgjord video med MC:n i fokus tittar på filmen i denna länk: gooo.se/9je Kör så du syns eller som att du vet att du inte gör det. § 25