Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37 kreativitet och initiativkraft
. Jag minns första gången jag flög Business Class. Jag klev ombord i mörkblå kostym, med Dagens Industri i ena handen och en läcker skinnportfölj i den andra. Jag tänkte, wow, jag har lyckats i livet! När jag tittade mig omkring i kabinen upptäckte jag minst tjugo personer som såg ut precis som jag, lite äldre kanske. Samma attribut, samma kläder, samma jargong, ja, till och med samma frisyr. Det var plötsligt inte lika spännande längre." Februarisnön faller allt ymnigare över 57:e gatan. Lindeberg tittar ut genom de stora fönstren, funderar ett slag och fortsätter: "Under femtio- och sextiotalet och fram till mitten av sjuttiotalet prägla des samhället av individualitet, krea tivitet och personlighet. Det gick igen i det mesta, inte minst i golfmodet som på den tiden var klassiskt och in dividuellt, hur läckert som helst. Jag har sett gamla videos från den tiden med Gary Player och Arnold Palmer, un derbart. Det fanns massor av företag med bra idéer, visioner och snygg, personlig design." Men så hände någonting. För att nå högre rationalitet och framför allt stör re volym började man under sjuttiotalet att göra system av allting. Inte bara inom företagen, utan överallt i sam hället, inklusive golfen som blev allt mer uniform. Individerna började for mas efter systemen istället för tvärt om. De hämmades av de nya rollspe len, många tappade självförtroendet och slutade att utvecklas. Och den lik riktade masstillverkningen gjorde att kläder, bilar, det mesta, blev stillösa och opersonliga, tråkiga helt enkelt. Dessa tankegångar slog rot redan under Enköpingstiden, de växte sig allt starkare och kom i själva verket att utgöra grundfilosofin för Johan Lindebergs fortsatta yrkesliv: frisk och äkta kreativitet kan inte födas inom snäva systemramar. Det gick som det gick. Beslutet att sluta på Bahco fattade han bakom ratten i den svarta Saaben på väg till ett strategimöte. "Jag hade sprängt smärtgränsen igen. Jag tänkte, det här går inte läng re, rollspelet är för jobbigt. Jag stick er." Det gjorde han med besked. Han sa upp sig, skiljde sig, sålde märkes kostymerna till en gammal Lunda kompis, sedan reste han till Sydeuro pa och spelade golf i två månader - och grubblade över framtiden. "Det fanns många som tyckte att jag var en idiot som gav upp en tung, traditionell industrikarriär. För mig kändes det bara skönt." Väl hemma igen, utvilad och hungrig på uppgifter, tackade han ja till ett nytt jobberbjudande. Den här gången var det reklambyrån Brindfors som be hövde ny chef till sitt Malmökontor. Lindeberg tänkte att den lite mera okammade reklambranschen kunde vara intressant att prova på. Efter en tid köpte han ut kontoret ur Brindfors- sfären, fusionerade med Helsingborg byrån September, och koncentrerade sig på ett konto som han kom att hysa en särskild förkärlek till: klädföretaget Dobber. När Lindeberg något år senare åter igen funderade över tillvaron insåg han att projektledarjobbet på reklam byrån var något han kunde vara utan. Men han kände också något annat; att intresset för kläd- och modebranschen var starkt, något mycket speciellt. För modligen värt att satsa hela framtiden på. Det resulterade i ännu ett upp brott, och snart stod han där och knackade på dörren till Diesels hög kvarter utanför Venedig. Att Johan Lindeberg efter sex sli- tiga år - med flängande kors och tvärs över hela jordklotet och åtminstone en regelrätt stresskollaps - i maj 1996 gjorde sin sista dag på Diesel hade till stor del sin grund i hans känslor för Stockholm. "Stockholm är utan tvekan en av världens mest kreativa och moderna städer. Där löper hundratals trender parallellt hela tiden. Allt som händer i världen sugs upp blixtsnabbt av stockholmarna. Atmosfären är väldigt medveten och internationell. Lyssna bara på vad det snackas om på barer och restauranger och jämför med tugget på en New York-krog. Och ta musiken, svensk musik har utvecklats till att vara världsledande i dag. Det finns flera andra exempel. Många trendfor skare åker just nu hellre till Stockholm än till Paris eller Milano." Men det fanns inget svenskt inter nationellt klädmärke, åtminstone inget som nådde ut över Europas grän ser. Den tanken etsade sig fast i hans tankar. "Jag hade fört Diesel dit jag kunde. Det var riggat och klart här i USA, det såg bra ut på de andra marknaderna. Själv hade jag nästan bränt ut mig på kuppen. Jag började fundera alltmer på att bygga ett eget bolag, ett eget varumärke, i stället för att jobba åt andra. Och att det i så fall skulle ha svensk förankring, en bas i Stockholm. Men även ett synligt ansikte i USA, den största och svåraste marknaden." En vårdag var han ute och prome nerade i Central Park tillsammans med en svensk bekant, den trettiotre årige juristen Malcolm Lidbeck, an ställd på advokatfirman Mannheimer Swartlings New York-kontor. "Det blev mycket snack under den där promenaden. Jag testade mina idéer på honom - att starta ett nytt fö retag inom modebranschen som bygg de på sunt företagsekonomiska grun der. I det här fallet en sorts typisk svensk kontrollerad kreativitet med heltäckande kompetens; fast struktur, effektiv logistik och hög produktut veckling." "Men även på en särskild företags kultur, byggd på ett fritt flöde av tan kar, idéer och kreativitet, utan häm ningar och rädsla. Med handplockade, medvetna medarbetare som söker ba lans i livet, som skulle tillåtas att Johan Lindeberg träffade sin Mar- cella på Diesels kontor i Milano. Sedan knappt ett år tillbaka är de ett äkta par. Svensk Golf 5 1997 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124
Svensk Golf Sida 125
Svensk Golf Sida 126
Svensk Golf Sida 127
Svensk Golf Sida 128
Svensk Golf Sida 129
Svensk Golf Sida 130
Svensk Golf Sida 131
Svensk Golf Sida 132
Svensk Golf Sida 133
Svensk Golf Sida 134
Svensk Golf Sida 135
Svensk Golf Sida 136
Svensk Golf Sida 137
Svensk Golf Sida 138
Svensk Golf Sida 139
Svensk Golf Sida 140
Svensk Golf Sida 141
Svensk Golf Sida 142
Svensk Golf Sida 143
Svensk Golf Sida 144
Svensk Golf Sida 145
Svensk Golf Sida 146
Svensk Golf Sida 147
Svensk Golf Sida 148
Svensk Golf Sida 149
Svensk Golf Sida 150
Svensk Golf Sida 151
Svensk Golf Sida 152
Svensk Golf Sida 153
Svensk Golf Sida 154
Svensk Golf Sida 155
Svensk Golf Sida 156
Svensk Golf Sida 157
Svensk Golf Sida 158
Svensk Golf Sida 159
Svensk Golf Sida 160
Svensk Golf Sida 161
Svensk Golf Sida 162
Svensk Golf Sida 163
Svensk Golf Sida 164
Svensk Golf Sida 165
Svensk Golf Sida 166
Svensk Golf Sida 167
Svensk Golf Sida 168
Svensk Golf Sida 169
Svensk Golf Sida 170
Svensk Golf Sida 171
Svensk Golf Sida 172
Svensk Golf Sida 173
Svensk Golf Sida 174
Svensk Golf Sida 175
Svensk Golf Sida 176
Svensk Golf Sida 177
Svensk Golf Sida 178
Svensk Golf Sida 179
Svensk Golf Sida 180
Svensk Golf Sida 181
Svensk Golf Sida 182
Svensk Golf Sida 183
Svensk Golf Sida 184
Svensk Golf Sida 185
Svensk Golf Sida 186
Svensk Golf Sida 187
Svensk Golf Sida 188
Svensk Golf Sida 189
Svensk Golf Sida 190
Svensk Golf Sida 191
Svensk Golf Sida 192
Svensk Golf Sida 193
Svensk Golf Sida 194
Svensk Golf Sida 195
Svensk Golf Sida 196
Svensk Golf Sida 197
Svensk Golf Sida 198
Svensk Golf Sida 199
Svensk Golf Sida 200
Svensk Golf Sida 201
Svensk Golf Sida 202
Svensk Golf Sida 203
Svensk Golf Sida 204
Svensk Golf Sida 205
Svensk Golf Sida 206
Svensk Golf Sida 207
Svensk Golf Sida 208
Svensk Golf Sida 209
Svensk Golf Sida 210
Svensk Golf Sida 211
Svensk Golf Sida 212
Svensk Golf Sida 213
Svensk Golf Sida 214
Svensk Golf Sida 215
Svensk Golf Sida 216
Svensk Golf Sida 217
Svensk Golf Sida 218
Svensk Golf Sida 219
Svensk Golf Sida 220
Svensk Golf Sida 221
Svensk Golf Sida 222
Svensk Golf Sida 223
Svensk Golf Sida 224
Svensk Golf Sida 225
Svensk Golf Sida 226
Svensk Golf Sida 227
Svensk Golf Sida 228
Svensk Golf Sida 229
Svensk Golf Sida 230
Svensk Golf Sida 231
Svensk Golf Sida 232
Svensk Golf Sida 233
Svensk Golf Sida 234
Svensk Golf Sida 235
Svensk Golf Sida 236
Svensk Golf Sida 237
Svensk Golf Sida 238
Svensk Golf Sida 239
Svensk Golf Sida 240
Svensk Golf Sida 241
Svensk Golf Sida 242
Svensk Golf Sida 243
Svensk Golf Sida 244
Svensk Golf Sida 245
Svensk Golf Sida 246
Svensk Golf Sida 247
Svensk Golf Sida 248
Svensk Golf Sida 249
Svensk Golf Sida 250
Svensk Golf Sida 251
Svensk Golf Sida 252
Svensk Golf Sida 253
Svensk Golf Sida 254
Svensk Golf Sida 255
Svensk Golf Sida 256
Svensk Golf Sida 257
Svensk Golf Sida 258
Svensk Golf Sida 259
Svensk Golf Sida 260
Svensk Golf Sida 261
Svensk Golf Sida 262