Bumsen 1
PRYLFILOSOFI DEN VIKTIGA TANKVÄSKAN TANKVÄSKAN -
ETT MÅSTE! I Hojåkningen är en kultur med fantastiskt många subkulturer. Tillbehör är en helt egen värld och i detta nummer av Bumsen går Stefan Millgård loss på tankväskor. TEXT & FOTO: STEFAN MILLGÅRD bland får jag frågan om varför jag nästan alltid kör med tankväskan på. Jag blir lika förvånad varje gång, då jag tycker att det är mer eller mindre självklart så länge man inte kör bana eller avancerad enduro, vilket är aktiviteter jag inte ägnar mig åt. I själva verket hyser jag en lätt övertygelse om att de som inte använder en tankväska inte har provat en bra sådan och som med så mycket annat så saknar man inte det man inte vet om. En tankväska är inte bara ett pynt eller en pryl bland andra. Den är som handväskan för kvinnan, fickan på jeansen eller necessären i badrummet. Det vill säga mer eller mindre oumbärlig - om man vill vara förberedd här i världen. I takt med att vi människor - och motorcyklister - förser oss med fler nödvändigheter ökar också vårt behov av att kunna ha dem med oss. Någon skulle förstås här kunna förfäkta den annars mycket tilltalande tanken att köra motorcykel handlar just om att INTE släpa med sig massor av nödvändigheter, men det är ju inte ämnet för artikeln… Nå. Det finns allehanda alternativ; billiga, dyra, stora, små, finurliga, enkla osv. Vissa är en del av ett system typ Bagster, där man först monterar ett mjukt tankskydd och sedan fäster väskan i detta skydd, andra fästs med en förmonterad ring runt tankpåfyllningslocket, en del fästs med remmar, det finns varianter med magneter och så vidare. “Sitta väl fast” är nyckelordet, och vad gäller just din hoj bör du göra en grundlig research kring vilken som är bäst lämpad för ditt ändamål. BMW brukar erbjuda originaltillbehör av hög kvalitet och deras tankväskor är perfekt tillpassade för just din hoj. De andra stora tillbehörsmärkena som exempelvis Touratech, Bagster, Givi med flera brukar också erbjuda 16 flera olika varianter beroende på hojtyp, storlek och preferens. Önskvärda egenskaper är: - Vattentät, det vill säga helt vatten tät. Helst då utan överdrag som bara fladdrar eller blåser bort. - Sitter FAST på tanken, inget sladder - Dragkedjor, ev kardborrelås och andra detaljer av HÖG kvalitet - STOR kartficka, även bra för road book och mobiltelefon med mera - Möjlighet till vattensäker sladdgenomföring för laddning av utrustning - Enkel att montera och demontera vid tankning och annat. I tankväskan har man sedan det man behöver ha med sig, vilket förstås skiftar beroende på ändamålet med hojturen. Jag har själv en “grundsats” som jag sedan kompletterar vid långtur. Vad har jag själv då i tankväskan? Jo, det jag ALLTID har är - håll i er nu: - Första förband - Vattenflaska, en halvliters PET - Liten 20 x 20 centimeter våt hand duk i plastpåse för att ta bort insekter från visiret med - Multiverktyg - Reflexväst - Göra-upp-eld-grejor - Slidkniv - Våtservetter - Toarulle i tät påse, VIKTIGT! - Några paket öronproppar - Blyertspenna - Liten diodpannlampa - Extra MC-handskar - Liten rulle silvertejp - Några korta spännremmar - Extra halsduk/buff, - Liten anteckningsbok - Vikkåsa Detta tar faktiskt inte så stor plats som man i förstone kan tro.