Bumsen 1
TRYGG, SNYGG OCH SNABB ”Bränsletanken är tillbaka
framför föraren.” F 900 R väger strax över 200 kilo och har 115 häst. Ett chassi med inverterad framgaffel, dubbla fyrkolvsok fram och massor av elektronik borgar för stor säkerhet. klasshoj F 9När BMW beskriver sin nya mellan00 R så använder de gärna ord som mångsidig, sportig, livsstil, körglädje och attraktivt ingångspris. Så vad är det egentligen du får för 97 000 kronor om du väljer den här motorcykeln? I stort sett så är F 900 R som falukorv och makaroner. Som något du känner igen men aldrig tröttnar på. På avstånd ser det ut som en rätt basic motorcykel men med ett chassi och en motor som lämnar dörren öppen till en väldigt mycket bredare körstil. Motorn är samma 895-kubiks radtwin med fyra ventiler per cylinder som sitter i F 850 GS. Bara lite större. Maxeffekten ligger på 105 hästkrafter vid 8 750 varv med ett vridmoment på 92 Nm vid 6 500 varv. Den som väljer versionen för A2-körkort får 48 tyglade pållar. Rent chassimässigt är detta en stabil rackare med inverterad framgaffel och stålram, gjuten aluminiumsving med enkelstötdämpare, samt att motorn är bärande chassikomponent. Bränsletanken på 13 liter är av plast och sitter åter ovanpå motorn framför föraren. Som det skall vara! Både F 900 R och systermodeller F 900 XR är klassledande tack vare sin höga teknikstandard. Allt är visserligen inte med i standardpaketet men det är upp till var och en vilka tillbehör som känns viktiga eller inte. Men i prislistan finns bland annat LED-kurvbelysning som svänger in i böjarna när du lutar hojen, som nyckellös tändning, elektronisk ESA-fjädring, fyra körlägen (Riding Modes Pro), TFT-display med alla köruppgifter, däcktryckskontroll (RDC) och SOS-knapp som kan vara bra att ha om du behöver assistans eller ambulans. Better safe than sorry. BMW-MOTORRAD.COM