Bumsen 1
TRIMMA GENOM ATT DRA PLUGGEN Den smalare och lägr
e tanken gör att hojen känns tightare och sportigare men detta ihop med att hojen är lägre än min GSA känns det som att jag sitter på GS, medan det mer känns som att jag i GSA. Men detta är såklart väldigt subjektivt. Det är mentalt enklare att ”filtrera” mellan bilar i köer än med den feta GSA:n, trots att hojarna är lika breda över styret. I övrigt är komforten likvärdig, det vill säga väldigt bra, såklart. Nu till lite mer subtila skillnader, subtila därför hojarna – mina egna GSA gentemot den för tillfället lånade GS:en – är på papperet väldigt lika: likadan motor, likadan utväxling på varje växel, likadan växellåda, likadan… Och så vidare. Ändå är det något som skiljer. GS Rally upplever jag som betydligt sportigare att köra än min GSA. Rallyn är 20 kilo lättare och verkar, föga förvånande, ha mindre luftmotstånd än GSA. Jag körde mestadels på asfalt i Dynamic Pro-läget, vilket är rappare och och ”tyvärr” skojigare än Dynamic-läget på min egna GSA. En annan förändring BMW gjort mellan årsmodellerna är att när man ansluter elektronik-pluggen under sadeln ersätts Dynamic och Enduro-lägena med motsvarande Pro-lägen. Dynamic Pro är ett nytt läge och man kan nu inte välja mellan Enduro och Enduro Pro utan endast ett av dem är tillgängligt beroende på om pluggen är i eller ur. När pluggen är i och Pro-lägena är valbara kan man ställa in karaktären individuellt för respektive Pro-läge. Man kan påverka trottelrespons, antispinn-reglering DTC samt ABS i tre lägen vardera; Rain, Road och Dynamic. Det här tycker jag är en ändring i rätt riktning men man borde kanske kunna erbjuda lite mer inställningar såsom en del konkurrenter gör. Å andra sidan är inställningarna pedagogiskt föredömliga och man behöver inte vara expert för att förstå dem. I vilket fall slipper man nu både Enduro och Enduro Pro när man ska välja körläge, endast ett av dem är valbara. En överaskande skillnad är luftströmmen mot hjälmen. Eftersom jag är så lång har jag problem med turbulens från standardrutan på min GSA, som därför berikats med en liten extraruta ovanpå dess standardruta och därefter bytts ut mot en rallyruta, vilket ser hur coolt ut som helst. Detta problem har jag inte på den lånade GS:en, som dock hade en standardruta och inte en rallyruta. De båda hojarnas standardrutor är alltså inte likadana och det påverkar turbulensen till fördel för GS, lite förvånande tycker jag. I korthet så är GS Rally, med hög sadel och Connectivity-paketet, definitivt en hoj som kommer vara ett alternativ när min GSA ska bytas ut. Nåväl, hojen lämnades tillbaka lagom till första service, som planerat, och kunden var glad. Är det någon mer som vill ha sin hoj inkörd så är jag ytterst frivillig. Kan även tänka mig, utan att gråta, köra in en Ferrari eller en fet Porsche! § Så här kul kan du ha med en R 1200 GS Rallye. Foto: BMW. 29