Bumsen 1
VÄLBESTÄLLT PÅ EN SÖNDAG ”Tuning chip BMW motorra
d”. I annonsen framgår vilka motorer som omfattas. Med tanke på det som stod om uppgraderingen och det arbete jag redan lagt ner så tyckte jag att det kunde vara värt att prova. Dessutom var priset tilltalande. Jag gjorde en beställning på eBay, och fick en bekräftelse via e-post med ett par frågor om utrustning på min motorcykel. Exempelvis om jag hade original avgassystem och dylikt. Jag svarade vad som var åtgärdat. Det dröjde någon vecka så dök ett nytt kretskort upp med monteringsanvisning. För att komma åt Motronic-enheten som sitter framför ABS-enheten så tog jag bort sadel och tank. Det nya bränslefiltret på höger sidas insugskanal. Med Motronicenheten borttagen så började det svåraste i arbetet, nämligen att öppna enheten för att kunna byta kretskort. Efter att de fyra skruvarna i hörnen tagits bort så satte jag in ett par skruvmejslar mellan halvorna, och försiktigt började bända isär dem. I och med att delningsytan är tätad med silikon så använde jag en böjlig mattkniv för att snitta silikonet. När enheten väl var delad var det bara att försiktigt ta bort och byta kretskort. Det finns bara en plats som det nya kan passa på, således ingen risk för misstag. Det som var lite ’pilligt’ vid monteringen av det nya kretskortet var att lokalisera samtliga ’ben’ i rätt läge innan kretskortet kunde tryckas fast. Det sitter enbart med presspassning. Före förslutning av enheten lade jag på ny silikon. Med alla delar på plats och el inkopplad var det bara att följa anvisningarna och starta. Det första jag märkte var att motorn gick magrare. Vid provturen var det uppenbart att motorn gick avsevärt mycket jämnare vid cirka 2 000 varv och utan ”efterbrännare”’. Efter ytterligare ett par turer kunde jag konstatera att motorn uppförde sig som jag hade förväntat mig. Momentkurvan saknade de irriterande hacken och motorn gick jämnt över hela varvregistret. Gången påminner mer om en radfyra. I och med att jag inte testat motorn i bromsbänk så kan jag givetvis inte uttala mig om någon prestandaförbättring men intrycket och körbarheten gör upplevelsen mycket positiv. Som jämförelse har jag provåkt en R 1200 GS -08 samt en R 1200 GS -17. Med 08:an körde närmare 100 km på slingriga asfalterade vägar där motorkarakteristiken blir mer avslöjande då en större del av varvregistret används. Ägaren till 08:an körde min MC och han blev påtagligt frustrerad när vi bytt tillbaks till den egna MC:n. Jag upplevde att 08:an vibrerade på liknande sätt som min tidigare gjort. 1200:an från -17 är givetvis en avsevärt mycket modernare MC med många förändringar som exempelvis ny motor och bättre prestanda. Men jag blev inte så imponerad som jag förmodligen hade blivit om jag inte åtgärdat min gamla 1150. Efter att kört cirka 1 000 mil med samtliga åtgärder kan jag bara konstatera att jag har en MC som uppför sig väldigt trevligt och utan minsta krångel. Det är en fröjd att komma på slingrande asfalterade vägar där motorns vridmoment och varvvillighet kommer till sin rätt. Förutom bättre prestanda så har bränsleförbrukningen minskat, inget dramatiskt, men ändå märkbart. Jag åker lätt någon mil extra per tank. § Här ser du ECU:n öppnad och all elektronik syns. Pumpenheten urtagen. Var försiktig så inget skadas. 39