Bumsen 1
BRORSANS BETRAKTELSER ÄR VI BARA EN ENDASTORGRUSK
LUBB? Långt innan R 80 G/S introducerades, var BMW v och till genom åren har medlemmar lite irriterat påpekat att klubben verkar vara någon sorts grusåkarklubb – och i den enkät, som ordföranden skickade till alla, som avslutade sitt medlemskap vid 2016 års utgång, fanns svar, som luftade samma åsikt. Efter att ha blivit medlem i klubben 2008 har jag naturligtvis läst mängder av inslag om just grusåkande i Bumsen – och kritik mot vad som uppfattats som grusåkardominans. Själv kör jag alltså inte grus, och lär nog fortsätta på asfalten – fast man vet ju aldrig. Däremot instämmer jag inte i kritiken – och det kan vara bra att belysa enkla fakta. Vid en D9-träff hos Beviks i Linköping 23 februari 2017 nämnde ägaren Peter Wass, att (mer än?) hälften av BMW Motorrads produktion utgörs av GS-maskiner. Då är det inte konstigt, om detta får genomslag – särskilt inte med tanke på att BMW varit marknadsledande i segmentet, ända sedan det skapades med R 80 G/S. När R 80 G/S presenterades, fällde en erfaren provkörande hojskribent kommentaren, att den är ”en mycket trevlig maskin, men vad skall man ha den till?” Frågan besvarades snabbt med några segrar i Paris – Dakarrallyt, där min favorit är belgaren Gaston Rahier. Med sina 164 cm var han inte direkt given i sadeln på en ökenracer, och BMW lär inte ha velat veta av honom – men han hade oförskämdheten att vinna ändå 1984. Därefter blev det annat ljud i skällan, och han vann igen 1985. Stående vid sidan av cykeln med vänsterfoten på pinnen trampade Rahier i ettan, släppte ut kopplingen och slängde högerbenet över sadeln, när han drog iväg. När han stannade, gällde samma teknik i omvänd ordning. ”Den lille mannen med jätteryktet” dog 2005, 58 år gammal, efter en lång kamp mot cancer. 48 känt för sina touringhojar, och den absoluta majoriteten av GS-milen läggs på asfalt. En erfaren hojsäljare har sagt mig, att de flesta GS-åkare egentligen skulle ha det bättre på en RT – men kunden har förstås rätt. En analogi är, att exklusiva SUV:ar som regel har mycket breda, närmast extrema lågprofildäck, som definitivt inte lämpar sig för annat underlag än asfalt – men attityden verkar viktig. Sett ur en helt annan vinkel blir Bumsen och hemsidan, vad medlemmarna gör dem till. Det vore fånigt, om redaktören tackade nej till entusiastiska grusåkares artiklar. Dessutom är exempelvis Adventure Days och GS Meeting vid det här laget etablerade företeelser – som rimligen förtjänar spaltutrymme på samma sätt som mässan. Detta betyder i sin tur, att om andra kategorier än grusåkarna vill ha sina vinklar på hojåkandet belysta, är det bara att göra det själva. Det blir lite fånigt att kräva, att ”någon annan” skall skildra den verklighet, som man gillar – och jag skulle bli mycket förvånad, om redaktören refuserade bidrag från andra än grusfolket. Tvärt om har han återkommande efterlyst bidrag till Bumsen – så det är bara att sätta igång. Redan förre redaktören hade en artikel om, att man inte behöver vara orolig för eventuellt bristande förmåga att skriva svenska. Finns bara en berättelse och någorlunda bilder, kan redaktionen vid behov hjälpa till med att bringa det hela i läsvärt skick. I klubbens verksamhetsinriktning för 2016 står bland mycket annat följande: • ”Oavsett om medlemmen är kvinna eller man, förare eller passagerare, ung eller gammal, gillar att sprätta grus, slita knäpuckar, uppleva världen på två hjul eller skruva på gamla bumsar, ska man känna sig hemma i klubben. • Alla, som kommer till en aktivitet, ska få ett bra mottagande och känna, att BMW MC-klubben Sverige är en klubb för dem.” Texten lär inte ändras på något avgörande sätt för framtida år. En sentens, som jag verkligen gillar, är: ”Förbanna inte mörkret. Tänd ett ljus.” Alltså finns knappast skäl att kritisera, att andra aspekter än den egna kommer till tals i Bumsen och på hemsidan. Vill man ha sin egen intresseinriktning presenterad, är det bara att agera enligt en annan klassisk devis: ”Själv är bästa dräng”. Så skriv! Redaktören blir glad – och Du blir förmodligen själv glad av att se resultatet i tryck. Kör försiktigt. BROR GÅRDELÖF A