SEE 1
8 ANNONS HELA DENNA BILAGA ÄR EN ANNONS FRÅN SEE
HÅLLBARHETSVECKA Anderstorpsområdet i korthet: Stadsdelen Anderstorp kan räknas till storskaliga bostadsområden som är inspirerad av lågtättrörelsen. Det innebär i stort sett att alla byggnader är i två våningar förutom den fem våningar höga centrumbyggnaden. Området byggdes på 1970- och 1980-är Skellefteås största bostadsområde med ca 4500 invånare och det bostadsområde som har flest cykelvägar och lekparker. Det består till största delen av radhus och lägenheter, men det finns även villor. I anslutning till stadsdelen Anderstorp ligger Byberget och dess omgivning. Området är ett mycket populärt tätortsnära skogsområde som har närkontakt med öppna odlingsmarker. Elljusspår, tennisbanor och fotbollsplan är insprängda i skogsområdet. Området nyttjas även för svamp- och bärplockning på hösten. Hållbar utveckling: Tre dimensioner finns med; social-, ekonomisk- och ekologisk hållbarhet. Skellefteå kommuns målsättning är att utvecklas på ett hållbart sätt, där varje dimension samspelar med varandra och tillgodoser varandras behov. Arkitekttävling 1970: En idétävling med pris på 120 000 kr för planering av Anderstorpsområdet. Svenska arkitekters riksförbund utsedde en jury som fick bedöma ett femtiotal förslag på utformning. Det vinnande förslaget som hette ”gångbart” låg Carl-Johan Engström bakom som idag är arkitekt och professor emeritus på KTH och senior rådgivare för Global utmaning i Stockholm. I korthet föreslogs storkvarter runt ett stort grönområde med handikappvänliga gångvägar, utanifrånmatning av trafik med busshållplatser och parkering inom 300 meter. Tvåvånings träpanelade hus och femvåningshus för äldre i Anderstorps centrum. ANNONS Parkeringsplatsen framför Anderstorps centrum som ska omvandlas till bostadsområde och torg. Bussgata mitt i grönskan. En grön lunga för alla Skelleftebor. Social hållbarhet då och nu i Skellefteå En ny plan för bebyggelse på Anderstorg på Anderstorp är på gång. Parkeringsplatsen framför centrum är den yta som är under luppen. -Den parkeringen har på många sätt skapat en barriär mellan Sörböle och själva centrum och det natursköna Anderstorp säger Björn Ylinenpää planarkitekt på Skellefteå kommun. Nu finns chansen att rätta till en del för att ta vara på de värden som skapades i arkitekttävlingen 1970 vars vinnande bidrag hette ”Gångbart”. Carl-Johan Engström professor emeritus på KTH i Stockholm minns hur tänket var då: – Genom att placera Anderstorps centrum nära älvrummet ville vi underlätta kontakten med de centrala delarna av Skellefteå. Idag pratar vi mycket om social hållbarhet hur tänkte man mot slutet av 60 talet? – Jag minns att Skellefteå med ambitioner att bygga i en ny anda. Bilen var i centrum förstås men erfarenheterna från byggandet av miljonprogrammet hade visat sig ha svagheter. Gångbart hette de vinnande bidraget. Det innebar att låta bilarna och parkeringarna vara skilda från de rationellt byggda husen. Det skapade en trygg miljö för barnen. Social hållbarhet i fokus – Det blev två våningshus i trä som var rationella att bygga och där hyresgästerna hade kontakt med de gröna i omgivningarna fortsätter Carl-Johan. På frågan om kopplingarna till social hållTräden har vuxit rejält på femtio år, husen anas i bakgrunden. barhet idag svarar Björn Ylinenpää planarkitekt på Skellefteå kommun. – Social hållbarhet har alltid varit i fokus för arkitekter i modern tid, ja egentligen ända sedan 1800-talet och senare i och med Bauhaus på 20-talet. Varje tid är präglad av sina ideal. Det märks på Anderstorp som kom till på 1970-talet. Det vi lärt oss är att de separata parkeringarna kan ge viss otrygghet innan man tar sig till husen och gångvägarna. Var tid är präglad av sin tids tankar om social hållbarhet så är det också i detta nu, säger Björn. Nu när det nya Anderstorg växer fram har arbetsgruppen bakom planerna tagit vara på en del kunskaper från förr. Bland annat är det tänkt att göra kopplingen till de stora grönområdena på Anderstorp mer tydliga. Skapa möjligheter att mötas – Det är också första gången på länge som vi planerar ett nytt torg i Skellefteå som kommer att ligga intill Anderstorpsskolan och konsertlokalen. Tanken är att förstärka de strukturer som redan finns fortsätter Björn. – Carl- Johan som var med på sjuttiotalet nämnde att de jobbade med grannskapstänk, som vi dag skulle kunna översätta med mötesplatser. Hur går tankarna idag? – Planeringen idag är inte lika lätt som då. Då kunde man planera mer vad som människor skulle göra. Idag måste vi mer jobba ”Gångbart” från 1970 ska speglas in i den nya planen anno 2020. Detta ämne kopplar till de här globala målen: ” Social hållbarhet har alltid varit i fokus för arkitekter i modern tid, ja egentligen ända sedan 1800-talet. med förutsättningarna. Att skapa möjligheter att mötas, men det är människorna som bor där som förverkligar tankarna förklarar Björn. Och på frågan om stadsodling som många vill få fram idag, säger Björn. – Det fanns en trädgård med i förslaget från 1970 men det kom bort i hanteringen. Får se om det går att få in i den nya tiden. Om inte inom planområdet så kanske någonstans på det vida och parklika Anderstorp. En utmaning återstår idag. Hur göra med bilar och bilparkering i området. För de som kommer utifrån bör det finnas plats att parkera, men för de som bor i centrala delarna ska det finnas enkla sätt att nå Anderstorp utan bil.