Transportnytt 1
till att berätta om verksamheten i Partille. — Pr
imärt har vi tre funktioner här — det är försäljning, realisation och eftermarknad. Inom varje funktion har vi sedan ett helt ekosystem av underfunktioner, som till exempel solution design som är en central del av säljfunktionen. Däremot har vi inte någon produktutveckling här, den finns dels på vårt pallteknologicenter i Boxholm i Östergötland och dels i bland annat tyska Dortmund. När Swisslog Norden får i uppdrag att ta fram eller vidareutveckla en automationslösning åt en kund — som kan vara allt från ett industriföretag till en TPL-aktör eller ett renodlat ehandelsföretag — inleds arbetet med att designa lösningen efter kundens specifika behov. — Det som särskiljer oss från många andra liknande aktörer på marknaden är, enligt min mening, att vi är en sann integratör inom automation. När vi tar fram en automationslösning åt en kund så lär sannolikt en betydande del komma från något av våra produktionsbolag, samtidigt som vi också kan ta in delar från tredjepartsleverantörer, säger Johan Kristofferson och berättar att Swisslog Norden ett normalår levererar 10-20 projekt. — Det är svårt att definiera det exakta antalet projekt eftersom vi inte bara har nya projekt utan också har flera befintliga kunder där vi gör uppgraderingar och utbyggnader. I regel handlar det om långa säljcykler där varje uppdrag genererar höga värden. Enligt Johan Kristofferson kan projekten vara mer eller mindre komplexa och exempelvis bestå av ett höglager med kranar, en skyttellösning, en Autostore och antingen automatiserade plocklösningar med robotar eller manuella plockstationer. SWISSLOG Grundat: Verksamhet: Pia Olsson arbetar som koordinator hos Swisslog Norden i Partille. Plus förstås tillhörande mjukvara. — Cirka 20 procent av ett uppdrag består av mjukvarukostnader och som jag ser det är det i mjukvaran som differentieringen kommer att ligga allt mer, säger Johan Kristofferson och utvecklar: — För att få ut maximal nytta och värde ur din lagerlösning så kommer det i framtiden handla mer och mer om hur mjukvaran kan hantera just din situation — det är där värdedifferentieringen kommer att ligga. Och där upplever jag att vi på Swisslog, just i egenskap av integratör, ligger långt framme med vår modulära mjukvarulösning eftersom den är kapabel att kommunicera med alla tänkbara kringliggande system. Där kommer återigen vår funktion som integratör in i bilden, eftersom vi har mjukvara för respektive system och dessutom kan styra helheten. Swisslog är ett världsomspännande företag med huvudkontor i den schweiziska staden Buchs. Bolaget köptes 2014 upp av den tyska globala industrikoncernen Kuka, som i sin tur ingår i den kinesiska Midea-gruppen. — Swisslog är såpass etablerade i Norden att det lokalt inte har så jättestor påverkan för oss att vi numera ingår i Kuka-koncernen. Vi opererar ju i stor utsträckning som ett fristående dotterbolag. Samtidigt finns det till exempel en stor robotics-kompetens hos Kuka, och just robotplockning är något som kommer mer och mer. Så där har vi en stor fördel, säger Johan Kristofferson. Ett område där robotplockning väntas att få allt större betydelse är inom e-handeln, inte minst när det gäller leveranser av livsmedel — där Swisslog Norden har ett flertal pågående projekt. — En stor drivkraft för automa1900 i Schweiz under namnet Sprecher + Schuh, bytte namn till Swisslog 1994 Leverantör och integratör av automationslösningar inom lager och logistik Placering globalt: Globalt huvudkontor i Schweiz, lokalkontor i ca 30 länder Swisslog Norden: Huvudkontor i Partille, lokalkontor i Oslo och Helsingfors Antal anställda: Globalt ca 3 000; i Norden ca 220, varav runt 150 i Sverige/Partille NR 8 - 2022 TRANSPORTNYTT tionslösningar är löftena om leveranser nästa dag eller till och med samma dag. För att kunna uppnå det krävs en ökad automation, eftersom det är svårt att lösa det enbart genom att anställa fler lagermedarbetare. Och visst, gäller det kläder eller elektronik så kanske konsumenter fortfarande accepterar att det tar några dagar innan man får hem varorna, men gäller det livsmedel finns en helt annan förväntan på snabba leveranser. Det är där robotplockningen kommer in i bilden. 23