Transportnytt 1
provkörning Sidodörrens öppning är smal och mella
nväggen stjäl ytterligare cirka 10 centimeter. Inklätt skåputrymme och sex lastsäkringsöglor. ryggstödet. Förarstolen är justerbar manuellt bakifrån-framåt-uppåt men vi hade gärna velat höja den något mer. Framkanten är inte separat justerbar i höjdled och ryggstödslutningen är inte steglös. Det är däremot svankstödet. Skjutmånen är tillräcklig, utom för riktigt storvuxna. Passagerarstolen är likvärdig. Ratten är justerbar åt två håll och har ett behagligt grepp. Men, en ratt ska vara rund. Beträffande instrumenten saknar vi en analog hastighetsmätare. Nu finns digital avläsning centralt och till vänster visas laddning, förbrukning, kvarvarande körsträcka och förbrukning i ett runt instrument. Till höger visas Power och total körsträcka. Mellan dessa sedvanliga varningslampor, genomsnittshastighet, trippmätare och förbrukning i kWh/100. En 10-tums touchskärm mitt på panelen ser ut att vara dithängd i efterhand. Skärmen innehåller information om bland annat valt körläge och exempelvis multimediasystemet Easy link samt flera nya körhjälpmedel inklusive backkameran, som ger en perfekt sikt över dragkroken och förenklar koppling av släp. Totalt finns det 17 förarhjälpsystem, som standard eller tillval. Den digitala backspegeln är ett plus när genomsikt saknas. Reglage och manövertangenter är lo42 De asymmetriskt öppnande bakdörrarna spärrar inte när de öppnas i 180 grader varför de lätt blåser igen. Upptill syns tillvalet som håller stegen på plats i taket för en hantverkare. giskt placerade och belysta. Sedvanliga ljus- och spolarfunktioner i spakar under ratten liksom radiofunktioner varför man inte tvingas vrida blicken från vägbana under färd för att ”fumla” på pekskärmen. Farthållarfunktioner i vänster ratteker och telefon med mera i den högra. Dörrlåsen, elfönsterhissarna och backspeglarna manövreras med tangenter på förardörrens armstöd. Filhållningen, instrumentbelysning, höjdjustering av strålkastarna och avstängning av antisladdsystemet i fyra tangenter på panelen till vänster under ratten. Förvaringsmöjligheterna i hytten är godkända förutom att vi saknar ett ”arbetsbord”. Ett sådant får man nedvikbart ur mittsätets ryggstöd om man istället väljer till en tvåsitssoffa. Små kartfack i dörrarna och ett stort utdragbart handskfack framför passageraren. Tyvärr ej låsbart. Ett ganska stort fack under lock mellan sätena som även fungerar som armstöd för föraren. Ett bra förvaringsfack finns ovanpå panelen, men vi saknar ett lock eller en större skärm. Det som förvaras där under färd speglas nu i vindrutan. Det finns också ett mindre fack under lock ovanpå panelen framför föraren. Öppnas det under färd skyms dock sikten framåt effektivt. Dessutom några småfack och en utmärkt hylla i taket ovanför vindrutan. Närsikten störs av att en kortvuxen förare sitter lågt även med en höjd stol. Bra ytterbackspeglar. Vindrutestolparna är osedvanligt sikthämmande vid korsningar och liknande. Solskydden klarar sin uppgift framåt, men absolut inte vid sidoljus, och vindrutetorkarna lämnar en minst 3 centimeter osvept sektion till vänster. Säkerheten innefattar trepunktsbälten med i höjdled justerbara yttre fästen. Huvudskydden är enbart justerbara i höjdled. Krockkudde på båda sidorna liksom sidokrockgardiner. Krockkudden på passagerarsidan är urkopplingsbar. I övrigt noterar vi riktad belysning i taket åt båda hållen. Vi gillar att motorhuven öppnas med gasdämpare. Den tvärställda elmotorn sköter sig själv och övriga förarkontroller och påfyllningar är väl markerade och åtkomliga. Bra stänkplåt under motorn. De asymmetriska bakdörrarna till skåpet spärrar i 90 graders öppning, men inte när de öppnas i 180 grader varför de lätt blåser igen. Provbilen var klädd med en tjock laminatskiva på golvet samt tunna på väggarna, tak och dörrar. Hjulhusen är plåtrena. Sex lastsäkringsöglor i. Bra ledbelysning i taket. Sidodörrens öppning är smal och melNR 8- 2022 TRANSPORTNYTT