Transportnytt 1
Ekonomi Pris, inkl. moms: 539 875 kr. Fordonsskat
t: 360 kr. Garantier: Nybil, 3 år eller 10 000 mil. Rost, 12 år. Lack, 3 år. Elektronik, nej. Batteri, 8 år eller 16 000 mil. Serviceintervaller: 2 år eller 4 00 mil. Last Tankning sker bakom Renault-emblemet. Elmotorn sköter sig själv, men förarens påfyllningar och kontroller är väl markerade och åtkomliga. Stänkplåt under motorn. lanväggen stjäl ytterligare 10 cm. Men en intressant lösning finns. När vi körde dieselversionen för ett år sedan var den försedd med en genomtänkt innovation. Nämligen avsaknad av B-stolpe samt att passagerarstolen går att fälla ner i golvet varvid det bildas ett lättåtkomligt plant lastutrymme med en öppning på hela 146,6 cm. Halva mellanväggen är gallerförsedd och viks in mot förarplatsen Utan, och även med Kangooo E-Techs låga maxlast, likställer vi åkkomforten med en personbils. Tyvärr är det inte så man använder ett arbetsredskap. Bilen är lätt instabil med mjuk fjädring och dämpning samt med något sena reaktioner på styrutslag. Här behövs en hårdare fjädring för bättre egenskaper med last. Teknik Motor: El. Max effekt, 90 kW/120 hk. Max vridmoment 245 Nm. Batteri: litiumjon, 45 kWh. Inbyggd laddare, 22 kW. Tillval, 80 kW DC-laddare. Laddtid: Vanlig hemmaladdning 2,3 kW, 230 volt, 22 tim 30 min. Box för hemmabruk, 7,4 kW, 7 tim. Laddstation 22 kW, 2 tim 25 min. Snabbladdning 80 kW, 1 tim 25 min. Miljö: Miljöklass El. Koldioxidutsläpp, 0 g/km. Förbrukning: Testcykel WLTP. Blandad körning, 192 Wh/km. Räckvidd 28,0 mil. Räckvidd stad 39,5 mil. Transportnytts räckvidd med maxlast, ca 24 mil. Kraftöverföring: Tvärställd motor fram, drivning fram. Inga växlar. Prestanda: 0-100 km/tim, Transportnytts provbil, ca 11,0 sek. Full last, ca 13,0 sek. Toppfart, 132 km/tim. Säkerhet: Förarkrockkudde, passagerarkrockkudde och sidokrockgardiner är standard. Två huvudskydd. Trepunktsbälten med i höjdled justerbart övre bältesfästen. ISOFIX. Chassi: Hjulupphängning: Fram, McPhersonben. Bak, torsionsaxel med skruvfjädrar och krängningshämmare. Styrning: elektromekanisk servo. Antal rattvarv 2,75. Vänddiameter, 11,75 m. Bromsar: ventilerade skivor fram. Trummor bak. ABSlåsningsfria. Nödbromsassistans. Antispinn och antisladd. Backstarthjälp. Stort utbud av assistanssystem. NR 8 - 2022 TRANSPORTNYTT Lite udda jämfört med andra transportbilar är att filvarningssystemet ger sig till känna genom vibrationer i ratten. Ljudnivån var i högsta laget när vi körde dieseln med borttagen B-stolpe beroende på att halva mellanväggen saknades. Vår provbil med traditionellt skåp var tystare. Men inte anmärkningsvärt tyst. Vid motorvägsfarten 110 km/tim mätte vi upp 68 decibel, vid 90 km/tim 65 decibel och vid 70 km/tim 64 decibel. Självklart är den tystare, den är ju en elbil, säger mången läsare. Nä, så självklart är det inte. Det är enbart i stadsmiljö elbilen utmärker sig för närmast ljudlös gång. Vid landsvägskörning överensstämmer värdena för de förbränningsmotor- och eldrivna versionerna eftersom det mesta oljudet orsakas av vägljud, däckbuller och vindbrus. n Mått och vikter: Längd/bredd/höjd 448,8/185,9 (215,9 med speglar)/181,2 cm. Axelavstånd/spårvidd fram-bak, 271,6/157,8-158,8 cm. Hjul, 205/60 R 16 96H. Tjänstevikt, 1 845 kg. Maxlast, 375 kg. Totalvikt, 2 220 kg. Max axelbelastning fram/bak 1 170/1 2670 kg. Max sammanlagd bruttovikt, 3 720 kg. Taklast, 100 kg. Släpvagnsvikt, 1 500 kg. Lastutrymme: Längd, 156,7 cm. Bredd, 157,0 cm. Bredd mellan hjulhus, 124,8 cm. Höjd, 121,5 cm. Sidodörr höger: Bredd, 61,5 cm. Bakdörrar: Bredd, 125,6 cm midjehöjd, 119,6 cm. Höjd, 111,5 cm. Lastvolym, 3,3 m3. Lasthöjd över marken, ca 57,0 cm olastad, ca 54,0 cm med maxlast. Alternativen Renault Kangooo-versioner: Två totallängder och en skåphöjd samt en version utan B-stolpe. Två utrustningsnivåer, Base Linde och Nordic Line. Säljs i Sverige med två dieslar, en bensinmotor och här intill beskrivna elmotor. Sexväxlad manuell växellåda, alternativt automatlåda för förbränningsmotorerna. Även som femsitsig personbil. Jämförbara konkurrenter BYD ETP3, Citroën ë-Berlingo, Maxus e-Deliver 3, Mercedes eCitan, Nissan Townstar Electric, Opel Combo-e, Peugeot E-Partner, Toyota Proace City Electric. 43