Transportnytt 1
aktuellt Unikt pilotprojekt med autonoma fordon S
cania och logistikföretaget Havi är först ut i Europa med att testköra autonoma lastbilar i kommersiell trafik på allmän väg. Projektet är ett samarbete mellan Scania och Havi Supply Chain och innebär att en autonom lastbil transporterar varor mellan Södertälje och Jönköping. Transporten är en färd på 300 kilometer och tar cirka tre timmar, där den första och sista sträckan körs av en manuell förare. Resterande färd kör den autonoma lastbilen själv under övervakning av föraren. Enligt uppgifter från företagen är man alltså först ut i Europa med att på det här sättet testköra ett autonomt fordon i kommersiell trafik under vanliga trafikförhållanden mellan olika logistikhubbar. Tester med automona fordon har tidigare utförts på inhägnade områden, och dessutom genomförde Einride ihop med DB Schenker tester för några år sedan med autonoma fordon på en allmän väg. Där körde dock fordonet endast några hundratal meter, och dessutom var maxhastigheten för fordonet bara 5 km/h. I det aktuella projektet mellan Scania och Havi kör den autonoma lastbilen på en vanlig motorväg och håller de hastigheter som gäller på motorvägen. Totalt ska sex transporter med den autonoma lastbilen genomföras innan årsskiftet, varpå testerna ska utvärderas och analyseras. Julas solcellsanläggning på plats Med den nyinstallerade takanläggningen blir Julas centrallager självförsörjande på el. Taket på den 178 000 kvadratmeter stora byggnaden till Julas centrallager i Skara har fått sina första solpaneler på plats. I ett första skede handlar det om 6 150 paneler som tillsammans har en maxeffekt på 3,1 MW. Anläggningen upptar cirka 20 000 kvadratmeter av taket och kommer att leverera ungefär 2 500 MWh el per år, vilket uppges motsvara ungefär halva årsförbrukningen av el för Julas centrallager. — Med den här nya solcellsparken kommer vi vara självförsörjande, och här kommer vi kunna ladda våra nya 32 meter långa ellastbilar, kommenterar Lennart Karlsson, vd för Jula Logistics och projektägare till solcellsinitiativet. Anläggningen är av sådan omfattning att den kvalar in på tio-i-topp-listan över Sveriges största takmonterade solcellsanläggningar, som toppas av anläggningen på byggnaden Solskenet i Borås vilken har en maxeffekt på 5 MW. Läs mer om takmonterade solcellsanläggningar på logistikbyggnader på sidan 32. 8 NR 8- 2022 TRANSPORTNYTT Jula Logistics Scania