Nordisk Sport & Fritidsmiljö 1
B Å TLIV Sjöhistoriska k-märker fritidsbåtar läng
s landets kuster SJÖHISTORISKA MUSEET K-MÄRKER FRITIDSBÅTAR I HELA LANDET. DEN HÄR GÅNGEN ÄR DET ÅTTA BÅTAR MED HEMMAHAMNAR FRÅN SKELLEFTEÅ I NORDOST TILL STRÖMSTAD I SYDVÄST. Vindö 30:an Ilona byggdes 1964 efter Carl Anderssons ritningar på Nötesunds Varv AB i Kleva-Orust. Det är en kravellbyggd havskryssare byggd i mahogny på ekspant. Ilona har Bermudarigg med originalmast i oregon pine. Under åren har mindre ändringar, främst av praktisk karaktär, gjorts bland annat tillkom en inombordsmotor tidigt. Genom åren har båten funnits kvar i vattnen utanför Skellefteå, där förste ägaren bodde. Foto: Privat Motorbåten Mufflaren ritades och byggdes redan 1929. Den välrenommerade C G Pettersson stod för ritningarna och Sjöexpress varv på Lidingö för bygget. Redan 1934 gjordes en ombyggnad, där båten bl a fick ny större överbyggnad och höjt förskepp. Detta utseende från mitten av 1930talet har Mufflaren fortfarande idag. Skrov och överbyggnad är i hondurasmahogny. Genom åren har båten haft många olika namn från Hobby, Lookatten, Carna, Pulle och slutligen Mufflaren. Det är en exklusiv båt från en tid då endast de välbärgade hade möjlighet att skaffa en fritidsbåt av den här karaktären. Foto: Privat Motorbåten Rosen ritades av Bengt Engström och byggdes 1961 på Nya Varvet i Trosa för en amerikansk beställare, det talande namnet var då Holiday. Eftersom beställaren avled innan leverans blev båten kvar i Sverige och köptes till Tumbatrakten. Efter knappt 20 år såldes båten till Dalarna där ägarna nyttjat båten i sjöarna runt Borlänge. Sedan drygt ett år tillbaka är sjön Siljan hemmavattnet. Motorbåten Rosen är en välbyggd Kabinbåt (modellen kallades Capella) där motorn, en Ford Zephyr, fortfarande är original sedan byggåret. Skrovet är utfört i klinkbyggd mahogny. Foto: Privat Motorbåten Aina byggdes 1955 på Säffle båtindustri. Båten är klinkbyggd i mahogny med basade spant. Aina berättar om folkhemmets fritidsbåtliv – där båtarna genom sin storlek och produktion blev överkomliga för en bredare allmänhet. Den nuvarande ägaren har gjort efterforskningar som sammanfattar hur båten använts i Vänern och Frykensjöarna. Nu k-märks hon av Sjöhistoriska museet. Foto: Privat NORDISK SPORT & FRITIDSMILJÖ 3 2021 49