Nordisk Sport & Fritidsmiljö 1
B Å TLIV Segelbåten Aurelia är en så kallad Drake
, byggd efter Johan Ankers ritningar 1939. Den aktuella båten byggdes vid Lysekils stads yrkesskolor och dess förste ägare var en direktör i Göteborg. Konstruktionen Drake tillkom efter en tävling som GKSS (Göteborgs kungliga segelsällskap) anordnade drygt 10 år innan den aktuella båten byggdes. Drake var en olympisk tävlingsklass in på det tidiga 1970-talet. Genom åren har även Aurelia kappseglats bl a av den nuvarande ägaren. Foto: Privat Långedragsjullen Sabina är en J22:a med nummer 51. Den byggdes 1964 av Åke Abrahamsson i Henån på Orust efter Torsten Carlsunds konstruktion. En av idéerna bakom dessa båtar var att ge många människor en välseglande, relativ enkel båt, till ett överkomligt pris. Även om det byggdes många mindre långedragsjullar så är antalet J22:or som byggdes begränsat till drygt 50 stycken. Sabina var en av de sista som byggdes. Båtbyggarhantverket i dessa klinkbyggda båtar följer den bohuslänska byggtraditionen. Foto: Privat Ångslupen Ejdor byggdes runt år 1900 vid sjön Sommen på gränsen mellan Östergötland och Småland. Skrovet är klinkbyggt i trä och den encylindriga ångmaskinen är byggd av K W Karlsson i Tranås. Med sitt lätta baldakintak har Ejdor karaktären av förra sekelskiftets exklusiva fritidsbåtar. Foto: Privat B Motorracern Letos IV ritades av ingenjör Erik Sonnegård till sig själv och sin familj. Båten byggdes 1946-47 på familjens såg och varv av båtbyggaren Isak Nyblom. Denna planbottnade racer var inspirerad av de båtar som byggdes i USA vid samma tid. Letos IV är byggd i Hondurasmahogny och hade ursprungligen en 6-cylindrig Grey Marine-motor. På 1940-talet var motorbåtar av den här storleken och karaktären exklusiva. Bild: Privat 50 NORDISK SPORT & FRITIDSMILJÖ 3 2021 land vårens k-märkta båtar finns flera folkliga segelbåtar, några olika välrenoverade motorbåtar och för första gången en fritidsbåt driven av ångmaskin. – Det är både glädjande och intressant att läsa om de noggranna renoveringar som gjorts på till exempel motorbåtarna Aina och Letos IV. Mycket av en båts historia avslöjas när reparationerna måste göras, säger Fredrik Blomqvist intendent på Sjöhistoriska museet. – Det är både glädjande och intressant att läsa om de noggranna renoveringar som gjorts på till exempel motorbåtarna Aina och Letos IV. Mycket av en båts historia avslöjas när reparationerna måste göras, säger Fredrik Blomqvist intendent på Sjöhistoriska museet. Ett kulturarv att uppmärksamma – De gamla välskötta fritidsbåtarna är ett kulturarv som fortfarande används och finns spritt över hela landet. Därför vill vi uppmärksamma dem och deras ägare. De här båtägarna satsar både tid och pengar på båtar som vi andra kan se till sjöss och vid bryggor, säger Mats Djurberg som är museichef på Sjöhistoriska. Sedan starten 2009 har Sjöhistoriska museet k-märkt 168 fritidsbåtar efter att ägaren ansökt till museet. Till de generella reglerna för vilka båtar som kan k-märkas hör att de ska vara byggda till och med år 1965, vara i gott skick och ha en väldokumenterad historia. u