KUNDENKÄT En pålitlig hyresvärd För att ta reda p
å vad våra hyresgäster tycker om sitt boende och oss som hyresvärd genomförde vi under hösten en undersökning där vi ställde en rad frågor till 15 000 av våra hyresgäster. Resultatet är glädjande: vi har många nöjda hyresgäster som ser ÖBO som en trygg och pålitlig hyresvärd. Undersökningen skickades ut digitalt till de hyresgäster som har en mejladress registrerad hos oss. Nästan varannan hyresgäst som erbjöds att delta har svarat på undersökningen. Genom undersökningen har vi fått reda på om man trivs, vad som fungerar bra, vad som fungerar dåligt samt önskemål och idéer. Bland annat ställde vi frågor som rör bostaden, utemiljön, trivsel, servicenivå, miljöhänsyn och hur man uppfattar ÖBO. – Undersökningen visar att vi överlag har nöjda, engagerade och lojala hyresgäster, och att man tycker att vi har attraktiva bostäder. Våra kunder anser att de får god service och ett trevligt och professionellt bemötande av vår personal och många ser oss som en trygg och pålitlig hyresvärd, berättar Jasmina Sahinovic, verksamhetscontroller på enheten Hållbar utveckling, och ansvarig för kundenkäten. Bilden av ÖBO Parallellt med kundenkäten genomförde vi en varumärkesundersökning, för att också få en bild av hur de som inte bor hos ÖBO ser på oss. – Vi står oss väl i jämförelse med andra hyresvärdar när det gäller i vilken grad man är nöjd med sin hyresvärd. Men även att örebroare i allmänhet uppfattar ÖBO som en trygg och pålitlig hyresvärd, förklarar Jasmina. Baserat på de synpunkter som framkommit har varje enhet tagit fram en handlingsplan, som man sedan använder i sin verksamhet för att göra konkreta förbättringar. För ÖBO är det viktigt att behålla de kvaliteter våra kunder uppskattar mest, de är våra styrkor. Men vi måste samtidigt arbeta för att förbättra de delar där våra kunder är mindre nöjda med oss, exempelvis i trygghetsfrågor i stadsdelarna och möjligheten att påverka sitt boende. – Det är viktigt att vi berättar för våra hyresgäster att vi lyssnar på dem samt kommunicerar de förbättringar vi faktiskt gör, baserade på våra hyresgästers synpunkter. Vi vill att de ska veta att de kan påverka sitt boende på ett positivt sätt. Förslag till förbättringar Dessutom har vi fått en rad förslag till förbättringar och bland dessa har vi valt att belöna tio som vi tycker är extra bra. Stort tack till alla för ert engagemang! Viktiga styrkor • Attraktiva bostäder för alla örebroares olika behov och önskemål • Bra service från bovärdar • Ett kundcenter som ger bra service • Jag bemöts alltid på ett trevligt och professionellt sätt när jag kontaktar ÖBO Prioriteringsområden • Goda möjligheter att påverka sitt boende • Min hyresvärd gör insatser för att öka tryggheten i området där jag bor 16