Marknad Dalarna 1
COACHING OCH FÖRETAGANDE Stig Svärd, Företagscoac
h. NY SPALT MED FÖRETAGSCOACHEN STIG SVÄRD. DENNA GÅNG: EVERYONE NEEDS A COACH TEXT: STIG SVÄRD FOTO: ULF HJELTING Redan när Bill Gates startade Microsoft var han klar över värdet med att ha tillgång till en coach. Sharon Osberg är Bill Gates coach och han menar att vi alla behöver en coach som kan ställa de frågorna som öppnar upp för det som saknas i sammanhanget för att lyckas. Så är företagscoaching det effektivaste verktyget för största möjliga utdelning med minsta möjliga insats? Tveklöst ja, säger de som haft professionell företagscoaching som stöd inför sina utmaningar. Resultaten över en 20-årsperiod överträffar alla tänkbara förväntningar. Personlig utveckling och egen insikt är helt avgörande för hur motiverad du som chef och dina medarbetare är. Det är allt fler ledande chefer som menar att de flesta utbildningssatsningar bara skrapat på ytan av isberget, när det gäller ledarskapsbehov och skolning av medarbetare i en allt komplexare omvärld. Amerikanerna är föregångare när det gäller företagscoaching. Sedan 80-talet har företagscoaching växt sig allt starkare utifrån att det tydligt går att visa upp fantastiska resultat för individer, företag och organisationer som nyttjat företagscoaching som stöd för sina utmaningar. Undersökningar från USA visar att return of investment ligger i snitt på sex till åtta gånger pengarna genom att nyttja företagscoaching i verksamheten. Nu kan vi ta och titta på vad som skulle inträffa i era företag om ni som företaga10 Dalarna re skulle välja att nyttja företagscoaching i era verksamheter? Hur skulle det vara om produktiviteten ökade med som sämst 20 procent? Hur går det med resultaten? Hur blir det med arbetslösheten? Hur blir det med personalen i firman ni är verksamma i? Hur blir det hemma i familjen hos er som är egenföretagare om firman fungerar fullt ut? Listan kan göras lång utifrån att firman levererar fantastiska resultat. Nu kan vi se ett tydligt trendbrott och en mognad på marknaden där fler och fler är sugna på utmaningarnas natur. Företagscoaching – en ytterst effektiv process. Att processen företagscoaching är så effektiv beror på att den är uppbyggd på ett helt annat sätt än traditionell ledarskapsutveckling. Coachen är ingen rådgivare i vanlig mening. En coach arbetar med i huvudsak tre verktyg: Frågor, påståenden och erbjudanden som öppnar upp för ny framtid, riktar kraften framåt och stänger historien bakåt. Det är coachens funktion. Här kommer ett vår tips till alla företagare. Våren är här och då är det dags för vårstädning i firman, städprocessen öppnar framtiden, där bor vinsten, så vad händer om vi inte städar? Historien dyker upp och i den bor det ingen vinst Frågor på detta? Skicka ett mail till stig@stigsvard.se ® Tips på hur man arrangerar en digital konferens. NIO STEG TILL EN LYCKAD DIGITAL KONFERENS FOTO: MIKAEL BLOMKVIST Många av de grundregler som gäller vid fysiska möten är också applicerbara på det digitala mötet eller digitalt event. Men på vissa områden måste man tänka lite annorlunda för att det ska bli en riktigt lyckad digital konferens. 1. Vad är det ni vill åstadkomma? Det första grundläggande steget är att ledningen i företaget tydliggör vad man vill uppnå med den digitala konferensen. Är det för att öka samhörigheten i eller med bolaget, kickoff för en lansering eller ny affärsplan, studiebesök, utbildning eller något annat som är till gagn för företaget? 2. Helheten Hur säkrar man att intresset hålls uppe och att alla verkligen vill vara kvar och ha fortsatt fokus i den digitala konferensen? Hur ska inbjudningar gå ut? Vad ska kommuniceras innan och efter? Dokumentation. 3. Delaktighet Bygg in delaktighet i programmet för ökat engagemang. 4. Pauser Även i ett digitalt event är det viktigt att lägga in pauser i programmet. Gör dem gärna sociala med möjlighet till mingel. 5. Gruppindelningar för bästa dynamik I fysiska konferenser förbereder man ofta gruppindelningarna noga utifrån något kriterium medan det ofta blir slumpvisa gruppindelningar på digitala konferenser. För bästa dynamik i grupparbeten så är förutbestämda gruppindelningar ofta att föredra. 6. Manus klart i god tid. Programmet och programpunkterna är ofta betydligt kortare på en digital konferens. Det kräver mer av förberedelser från talarna. Det är också så att en talare lättare kan improvisera på ett fysiskt möte medan det inte alltid är lika ”förlåtande” i ett digitalt event. För timing och synkning av de olika programpunkterna behöver manus vara klart i god tid. 7. Korta ner Tänka på att allt ofta måste hållas betydligt kortare än vid ett fysiskt möte. 8. Fastna inte i tekniken Ta hjälp av en erfaren mötesarrangör som säkrar att ni kan koncentrera er på innehållet och deltagarna. 9. Anlita någon som är helhetsansvarig Ta hjälp av någon som kan lösa både anmälningshantering, planering av upplägget, hantering av tekniken och genomförandet. Då slipper du att saker hamnar mellan stolarna och har en erfaren kontakt för hela den digitala konferensen. Källa: Hummingbird Grupp & Konferens ®