Marknad Dalarna 1
MEDIA, REKLAM & PR ”JOYRIDE” FYLLER 30 – ROXETTE
FIRAR KLASSISKT SVENSKT ALBUM FOTO: PRESSBILD Söndagen den 28 mars var det 30 år sedan Roxette gav ut sitt tredje album ”Joyride”, uppföljaren till bandets rekordartade globala genombrott med albumet ”Look Sharp!” 1989. De tre USA-ettorna ”The Look”, ”Listen To Your Heart” och ”It Must Have Been Love” och andra stora hits som ”Dressed For Success” och ”Dangerous” hade förvandlat en lokal svensk angelägenhet till dörröppnaren för det internationella svenska musikundret på 1990-talet. ”Joyride” var albumet som skulle cementera de smått osannolika framgångarna för Marie Fredriksson och Per Gessle. Många artister hade säkert börjat darra på manschetterna under trycket från alla förväntningar. Men Roxette levererade. Eller som Per Gessle minns det: – Björn Ulveaus berättade en gång att ABBA kändes mitt i prick när de gjorde ’Mamma Mia’. De hade haft många hits, alla väntade på en ny platta - men trots pressen kunde de lätt leverera. Och precis så kände jag med Joyride. Jag kom hem en dag och såg en lapp från min fru Åsa, där det stod: ’Hej, din tok – jag älskar dig’. Jag tog gitarren, ändrade det till ’Hello, you fool, I love you’ och skrev låten. Jag visste direkt att det skulle bli en hit. Alla delarna stämde. Med låten ’Joyride’ var hela plattan i hamn. ”Joyride”-jubileet firas i höst med en vinylbox bestående av fyra LP-skivor samt en 3-CD-box, som förutom originalutgåvan innehåller mängder med outgivet eller svåråtkomligt material som tecknar en större bild av ett stycke svensk musikhistoria. ® ICA VINNARE NÄR SVENSKA FOLKET TYCKTE TILL FOTO: PRESSBILD Svenska folkets favoritreklam har korats och tilldelats priset 100-tyckaren. Priset är instiftat av Sveriges Annonsörer tillsammans med Kantar Sifo och delades ut för första gången i samband med Sveriges Annonsörers 100-wattsgala, den 10 februari, 2021. Syftet med priset är att lyfta fram reklam som berikar konsumenten i både känsla, mötta behov och som också berikar varumärke med affärsnytta och effekt. – Vi vill prisa bra reklam där vi tydligt ser affärseffekt. Vi möts allt oftare av rubriker om reklamtrötthet och reklamundvikande men pratar sällan om vad det är som gör att man trots det både uppmärksammar och pratar om reklam. Vi behöver vända på begreppen och prata mindre om undvikandet och mer om berikandet. Det är hur vi berikar som vi behöver inspireras av och säkra att vi vet. Bäst att svara på vad som gör reklamen berikande är mottagarna - svenska folket, menar Cecilia Perlind, Affärsområdeschef på Kantar Sifo och fortsätter. – Det är därför vi instiftat det här priset där mottagarna har fått tycka till och tycka om reklam. Vi vet att det finns ett värde i att vara omtyckt av många. Då blir man sedd om och om igen och man blir lyssnad på och budskapen når fram. Det skapar värde som är viktigt när vi pratar om effekt. – Vi har länge velat ta fram ett pris där svenska folket får tycka till om reklam som de gillar. Vi har ofta fokus på reklamtrötthet och vi ville också visa på att det finns reklam som man faktiskt gillar och varför man gör det. Vi har valt att samarbeta med Kantar Sifo inom detta område då de har en väl utvecklad researchmetod för att göra undersökningen och analysen av resultaten. Vi ser fram emot att jobba vidare med insikter om reklam som folket gillar, säger Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer. Vinnare 100-tyckaren spontan 2020 blev ICA. ® EN SMUTSIG GATA SKAPAR EN VÄRLD AV NYA MÖJLIGHETER FOTO: PRESSBILD Berlingo Medias nya vattenloggor skiljer sig helt från traditionell marknadsföring och erbjuder svaret till dagens horisontella synsätt på annonsering. Att konvertera en smutsig yta till en sektion med företagsloggor är oerhört effektivt och ögonretande. Loggorna syns bra och håller dessutom upp till flera veckor vid strategisk placering. Det unika finns i enkelheten. Att fånga konsumentens uppmärksamhet behöver inte vara så svårt om det görs på ”rent” (rätt) sätt. Tillsammans med Berlingo Medias nya 12 Dalarna koncept, en stencil, vatten och en smutsig yta har lösningen aldrig varit närmare till hands. En smutsig gata skapar en värld av nya möjligheter, möjligheter att lysa upp Stockholms innerstad och synas vart som helst. Att marknadsföra på en oanvänd plattform gör det oerhört attraktivt för konsumenten och fångar deras uppmärksamhet utan problem. – Utvecklingen av kreativ marknadsföring har gått oerhört långsamt och det har vi ändrat på. Genom innovativ annonsering erbjuder vi på Berlingo Media en miljövänlig lösning som navigerar kunderna i dagens reklamdjungel. Att placera något ögonretande på gatan genererar en lösning, en annonseringsmöjlighet som konkurrenterna saknar, säger Oscar Stark, grundare och vd för Berlingo Media. ® Berlingo Media har tagit fram ett miljövänligt och innovativt sätt att få exponering i stadsmiljöer i form av vattenloggor.