Provkörd: Lyxigast av de lyxiga 1
”Provkörd” innebär ett första subjektivt intryck
där vi tittar på fritidsfordonet en kort period. Kyl ”Snabbkoll” innebär att vi kikar runt i fordonet men inte provkör det. Spislågor Färskvatten Gråvatten AIR BAG Bäddar Bältade sittplatser Airbag Lyxigast av de lyxiga KABE IMPERIAL 810 LQB. Kabes Imperialserie hör till det lyxigaste som finns på marknaden. Vi imponeras av en närmast perfekt uppvärmning och isolering som ger en känsla av att befinna sig i ett torrt, varmt och ljudisolerat hotellrum som kan flyttas dit man vill. JIMMIE ÖBOM (text) MIKAEL GALVÉR (foto) K abes husbilar delas in i klasserna Classic, Royal, Van, Crown och Imperial och i de båda sistnämnda återfinns de helintegrerade modellerna byggda på MB Sprinter. Serien Imperial är Kabes lyxigaste och mest välutrustade top-of-the-line. Det finns knappt någon husbil under sju ton som är så välutrustad från start. Här ingår allt och lite till. Ta bara exempel som förbränningstoalett, skinnklädsel, automatisk golvvärme ända ut i hytten, wifi och mängder av annat godis i stort och smått. En skillnad mellan Crown och Imperial, förutom nämnda utrustningsnivå, är att Imperial alltid är treaxlad medan bilarna i Crown-serien kan fås antingen två- eller treaxlade. Både Crown och Imperial är dock helintegrerade och byggs på chassikombinationen Mercedes/Al-Ko. De byggs på framhjulsdrivna Sprinter som skruvas ihop med ett lägre och bredare Al-Ko chassi. En erkänt bra grund att bygga bodel på. Den modell som vi har provkört heter 810 LQB och som mittenbokstaven antyder är det en queenbed i aktern. Totallängden är 8,32 meter och det är trots den icke så blygsamma längden faktiskt Kabes kortaste variant med tre axlar. Under huven döljer sig den starkare motorn från MB Sprinter på 177 hästkrafter vilket är standard på Imperial. Dessutom har den Mercedes niostegade 9G-tronic automatlåda som standard. NÄR VI rullar ut från fabriksområdet i Tenhult känner jag direkt vad Kabe menar när de skriver ”komfort som en personbil” i sin broschyr. Den lilla ratten och bilens distinkta svar på mina rattrörelser, ihop med den snabba gasresponsen och automatlådans sömlösa växlingar ger sammantaget just personbilskomfort. Här bidrar också chassits uppträdande där de för husbilar så typiska krängningarna i skarpa kurvor är minimala. Dessutom sitter vi högklassigt med utmärkt sikt från de båda framstolarna. Precis som vi är vana i husbilar finns dubbla armstöd och stolarna är ställbara i alla led liksom den sportiga och treekrade ratten. En ratt som för övrigt har gott om knappar för styrning av farthållare och multimedia. Farthållaren är avståndskännande och anpassar sig till framförvarande trafik. Den håller alltså avståndet och när man har vant sig vid den funktionen är det härligt, särskilt under långa motorvägsetapper. På ratten finns också reglage för klimat och faktiskt en liten touchkontroll för styrning av MBUX. MBUX är Sprinterns multimediasystem som förutom sin HUSBIL & HUSVAGN n 4.20 23