Bumsen 1
Endurokurs i Tyskland Innehåll och asfaltsvägar.
Jag hittade till och med en liten improviserad endurobana i ett gammalt kalkbrott, men den var ämnad för lite mindre motorcyklar än min (trodde jag då…), så jag var lite för feg för att ge mig ut på några längre äventyr i den. Färjan till Oskarshamn tog mig tillbaka till fastlandet för fortsatt färd söderut på småvägar genom Sverige, Danmark och Tyskland. Efter två övernattningar på vägen kom jag fram till Hechlingen am See där jag checkade in på hotell Forellenhof och tog en välförtjänt Pöl. Vid frukosten nästa dag hamnade jag bredvid tre holländare som skulle gå samma kurs som jag, så det var inte svårt att hitta samtalsämnen. Då det visade sig att samtliga övriga kursdeltagare var tysktalande, blev vi fyra sammansvetsade och höll ihop under kursdagarna. Väl framme på Enduroparken delade vi in oss i tre grupper; Nybörjargrupp, mellangrupp och en avancerad grupp. Då jag kört en del tidigare bestämde jag mig för att anmäla mig till mellangruppen, vilket också mina nya holländska vänner gjorde. Man kan antingen hyra en MC, och då är det någon av de senaste BMWmodellerna, eller så kan man köra sin egen MC. Endast en schweizare använde sin egen MC – alla andra hyrde. Vår instruktör Peter började med att låta oss köra på den stora grusplanen och göra olika slalom och balansövningar för att kolla vilken nivå vi låg på och se om han behövde flytta någon till en annan grupp. Uppenbarligen hade alla uppskattat sin förmåga hyfsat bra, då ingen bytte grupp. Personligen upptäckte jag att jag Bumsen 4 2020 11 Hyrmotorcyklar väntar på sina kursdeltagare. gjort vissa saker fel tidigare, som till exempel hur jag applicerade tyngdpunkten i kurvor. Det var inte lätt att ändra muskelminnet, men det var bara att kämpa på! Kursen blandade olika övningar och genomgångar med att köra runt i parken på olika underlag. Löst grus, sten, jord, leriga vattenpölar, stigar och spår. Första övningen i parken vara att köra långsamt nerför backe på löst underlag. Andra övningar gick ut på att köra upp för branta backar, hantera stopp i den branta backen om man inte lyckas ta sig upp, köra i djupa spår och i lös sand. Utmaningarna var många under de två kursdagarna. Några var knepigare än andra. Många gånger var jag tacksam för att jag bestämde mig för att hyra en motorcykel i stället för att använda min egen. Motorcyklarna tar en del stryk, även om de tål det bra! Flera