Bumsen 1
Teknik Oljeslungbrickor? Vad är det? BMW motorcyk
lar före 1970 hade inget egentligt oljefilter. Oljereningen sker med hjälp av ”oljeslungbrickor” monterade på vevaxeln, som väl är en sisådär lösning. Inte all olja som cirkulerar i de motorerna passerar oljeslungbrickorna och med tiden fylls utrymmet i slungbrickorna. Oljans väg är att pumpas till vevaxelns kullager, därifrån kastas ut i slungbrickorna där föroreningar samlas av centrifugalkraften, för att sedan passera vevstakslagren som är hårt ansatta för slitage, innan den rinner ner i vevhuset för att pumpas upp igen. Systemet med oljeslungbrickor som enda oljerening är av flera skäl inte helt lyckat. De föroreningar som fastnar i slungbrickorna gör att de med tiden blir fyllda med föroreningar. Då passerar oljan orenad till vevstakarna, som tillsammans med vevaxeln är de hårdast ansatta detaljerna i motorn! Vevstakslagren slits obönhörligen ned. Nu finns överdimensionsrullar till vevstakslagren, men det är ett gediget jobb att byta dessa. Kamaxeln med kullager och lyftare får sin olja genom stänksmörjning, framförallt orsakad av vevaxelns rotation. Denna olja rinner sedan till viss del ner genom stötstångsrören och smörjer ventilmekanismen i topparna. Det är ett förhållandevis enkelt smörjsystem på dessa motorcyklar, något man bör fundera över när man vill köra sin BMW MC tillverkad före 1970. Bytesintervall för motorolja på dessa är 2500 km, oljebyte är ju en enkel åtgärd för att förlänga livet på sin klassiska BMW. Men när är det lämpligt att göra ren slungbrickorna? Enligt de rekommendationer jag fått från en äldre BMW-mekaniker är 40000 km en lämplig körsträcka mellan rengöring/byte av oljeslungbrickor. Är rengöring/byte av oljeslungbrickor nåt man gör hemma själv? Nja… kanske inte. Om du har verktygen och kunskapen så går det. Det vet jag. Annars, lämna till en kunnig verkstad. Håkan Runfeldt Bumsen 4 2020 41