Bumsen 1
Världen på MC ett företag och ha med sig sin egen
folie och be dem klistra på den, det känns som att gå till en verkstad och ha sina egna reservdelar med sig. Eftersom jag inte har något folieringsproffs i min bekantskapskrets fick jag väl göra det själv hur svårt kan det vara, liksom? Tränade på min frus hoj, hon hade beställt en skyddsfolie från Wunderlich och det blev fullständig disaster. Skillnaden var dock att hennes folie skulle sättas på vått och min karta skulle klistras torrt. Det tog mig en veckas mental förberedelse innan jag hade mod nog att börja. Sedan behövde jag dessutom en dag då min bättre hälft inte var hemma. Vi kan göra det mesta tillsammans men här kände jag att det var ett enkvinnaprojekt. Och kanske betydligt bättre för äktenskapet. Första dagen tillbringade jag med att tvätta, gnugga, polera och förbereda lacken samt klippa ut alla de 23 bitarna och ”provklistra” dem med maskeringstejp. Nästa dag var det dags. Jag bestämde mig för att börja på nosen, för det första var den biten liten, det är nästan en slät yta och på den biten ligger Sverige. Med de instruktioner, samt youtubefilmen jag hade fått av Antonio, gick det förvånansvärt bra, nästan skrämmande bra. Själva folieringen tog kanske 6 timmar. Blev resultatet perfekt? Nej, det blev den inte. Det syns att det är en amatör som gjorde det men det är precis vad jag är, en amatör. Det är dock såpass bra att jag är supernöjd med resultatet och definitivt ska behålla det. Inte allt måste vara så superperfekt, själva hojen är ju det och det får räcka ! Det är min hoj precis så som jag vill ha honom. One of a kind. Varför en världskarta om man kunde ha klistrat på vad som helst? Att resa runt i världen har följt mig genom livet, som barn med mina föräldrar och senare i livet tillsammans med min fru. Dock var det hon som ledde mig till motorcykelresande. Första resan efter jag fick mitt körkort gick från Sverige till Ungern, min frus hemland. I år körde vi med våra nya hojar från Helsingborg till Kiruna och hem (planen var Skottland men vi alla vet varför det var omöjligt). På 22 dagar körde vi 590 mil och den semestern var bara magisk. Att resa på en motorcykel är för mig något jag knappt kan sätta ord på. Den där friheten att i princip ska kunna köra var som helst, träffa främmande människor längst vägen som bara kommer fram för att prata en liten stund eftersom vi är 2 kvinnor på relativt stora motorcyklar och njuter av världen från en hojsadel är nog det bästa jag vet. Jag tror alla som själv reser med motorcykel förstår vad jag menar. Att kunna uppleva detta på obegränsad tid från till exempel Patagonien till Alaska eller från Europa till Australien eller varför inte en gång jorden runt, det är min största dröm och därför sitter det nu en världskarta på min GS, eftersom någonstans måste drömmen ju börja bli verklighet. Jessica Schmitz Skydda dina packväskor på din BMW GS & GSA enkelt och snyggt med vinylskydd från Armour Tech! Klubbrabatt med kod: bmwklubben Webbshopen hittar du på WWW.ARMOURTECH.SE 46 Bumsen 4 2020