Bumsen 1
Vid vattengenomfart läcker vatten in i sidvagnen
och barnen skriker. Knappt vi är på land igen vill de prova igen! Kalk-sinter-terrasser i Pamukkale besöker man bäst på kvällen när turistmassorna från kusten rest därifrån. Barnen sitter bakom varandra i var sin bilbarnstol. Egentligen skulle den lilla sitta fram men den sov bättre där bak. det utan istället fortsatte till Efesos. Vi besökte de imponerande ruinerna och på campingplatsen mötte vi andra resande som tipsade oss vad som var bra och vad som kunde lämnas därhän. Vi beslutade att inte köra längs med kusten för den legendariska kustvägen har nästan överallt överbyggts med fyrfiliga motorvägsliknande vägar. Istället valde vi en väg via Pamukkale. Från kalksinterterrasserna vände vi land mellan opiumåkrar och från SandIıklı mot Suhut över ett fascinerande pass. I Suhut landade vi plötsligt mitt på marknaden och i slutändan vid den på 900 m.ö.h. liggande sjön Egirdir. Staden med samma namn som sjön är präglad av bergsjägare i den turkiska armén. Hälften av staden var en drabantstad bredvid kasernen där soldaternas familjer bodde. Campingplatsen var egentligen en del av stadsparken i drabantstaden. norrut på krokiga vägar mot Ulubey där det finns en floddal. Då blixt och åska hotade tog vi in på ett hotell i Usak. Därifrån hade vi en trevlig etapp mot Egirdir. Ib20 BUMSEN 5 – 2015 Där skulle vid veckans slut en MC-träff äger rum, organiserat av en MC-klubb i Antalya. Egentligen en bra möjlighet för oss men inte när man är beroende av att kunna sova med två barn på samma campingplats! Efter att ha hälsat på organisationsteamet körde vi vidare på krokiga vägar mot Beysehir och vidare med riktning Adana. Från kalksinterterrasserna vände vi norrut på krokiga vägar mot Ulubey där det finns en floddal. Då blixt och åska hotade tog vi in på ett hotell i Usak. Strax före Boykir struntade vi i en stängd väg och runt en del där vägen rasat manövrerade vi oss förbi genom samma spår som en framförvarande bil. Några minuter senare var framaxeln i ”klämförband”. Fyra timmar senare var ett nytt framhjulslager monterat och hela ekipaget kunde rulla vidare; genom Taskent och Ermenek gick det vidare över bergen mot Mut. Vägen österut var en av de trevligaste på hela resan – fram till asfalten slutade. Metoden ”fr.o.m. 80 km/h blir allt plant” som vi testat tidigare fungerade inte då kurvorna var för krokiga och motorcyklarna drev ut i kurvorna. Blå m hotelle Bumsen 5-15.indd 20 2015-12-06 20.52