Bumsen 1
Det avståndet höll vi också när vi närmade oss Ne
mrut Dagi. Berget är bekant för en 50 m extra topp av makadam som troligtvis är en grav och ännu mer för sina statyer. Vi tog den oasfalterade sydvästra vägen, en äventyrsväg som det lönar sig att köra. Vid solnedgången var vi uppe och hälsade på turistmassorna som lämnade berget i minibussar. Vi var kvar tillsammans med några ur lokalbefolkningen och två KTM-åkare från Holland som var på väg mot Kina! Söderut delar av Atatürks damm. Vi ville egentligen norrut men till norra rampen finns det inte någon förbindelse för bilar och MC. Så vi tog sydöstra rampen nedåt för att kartan (Adim Adim atlas – skall vara bästa kartan som finns över Turkiet) visade en vägförbindelse öster om Nemrut Dagi. För våra motorcyklar med bagage var det redan en offroadupplevelse. Medan det alltid funnits hur många bensinstationer som helst på vägen så fanns det ingen bensin vid den här vägen och Hondan stannade plötsligt. I Malatya tittade polisen lika nyfiket på oss som vi på dem för det sitter alltid två poliser på en MC! Norrut körde vi genom ett landskap som vid första anblicken ser ut som sandöken. Egentligen var det bara en nyskördad åker som ännu inte plogats, marken hade samma färg som halm så att allt såg gult ut. Vi korsade Eufrat med en färja. Strax efteråt stoppades vi för första och enda gången. Vi bads visa pass, sedan kunde vi åka vidare förbi pickupbilar med tunga vapen och nervös gendarmer. Dagen före hade Jihadister i norra Irak angripit turkiska konsulatet i Mosul och tagit 48 personer som gisslan, vi hade inte en aning om vad som hände. Irak var långt bort och vi kom inte längre österut än Nemrut Dagi och Trabzon. Vi hade tappat för mycket tid i Grekland. Vid en korsning var vi tvungna att välja mellan en väg mot en gammal kyrka i Divrigi västerut eller Eufratdalen österut. Vi valde Eufrat. Längs med den västra dalsidan kunde vi njuta av kurva efter kurva. I Kemaliye träffade vi en tyskturkisk familj från Aachen som båda hade sina rötter i Kemaliye. Dagen efter hittade vi också Rocky Road, två tyska enduroförare hade rekommenderat den för oss. Där Eufratdalen blir en ravin är vägen byggd som en tunnel eller en halvt öppen tunnel direkt i berget, det finns hål här och där men ljusflöde och ventilation blir ändå för dålig. Hondans strålkastare Sidvagnsramen behövde svetsas. bakom BMW:n målade spökliknande skuggor på berget framför oss. På vägen genom östra Turkiet hade vi redan skaffat ett visst lugn. Spontanintrycket vi fick var att hotellen var för dyra för att vara här ute och i det svagt befolkade området var det lätt att hitta en plats att tälta. Söder om Trabzon vid Sümela-klostret väntade redan turistmassor. Klostret som verkar vara klistrat mot berget ville vi så klart se. Ändå flydde vi efter besöket upp i bergen istället för mot trängseln nere vid kusten. Efter en natt på 2 300m höjd och en spontan inbjudan till frukost vågade vi oss ner till den tätt befolkade kusten vid Svarta havet. 2008 hade vi redan varit på andra sidan med motorcyklarna för att upptäcka Krimhalvön. Då såg vi Rysslands svartahavsflotta i Sevastopol bara några dagar innan de ryckte ut mot Kaukasus. Den här gången såg vi NATO:s krigsflotta på svarta havet nära Ukraina och Krim...! I Trabzon var det Erdogan som skrämde bort oss. Vid hans tal på eftermiddagen hade innerstaden förvandlats till ett högsäkerhetsområde och alla hotell var uppbokade av supportrar och oppositionella. Vi flydde västerut på motortrafikleden men körningen var en kamp om varje meter. Det enda alternativet till kustvägen (E70) är E80 som ligger c:a 15 mil södeWWW.EXPLORE360.NU “Off the beaten track and with a healthy dose of adventure” RESEPROGRAMMET 2016: Februari: Kenya/Tanzania all-road (extra platser) Mars: Nepal (rekresa) April: Marocko all-road (några platser) Maj: Korsika all-road (pilot) Maj: Wales off-road kurs+resa (med Simon Pavey) Juni: Til Topps/Norge off-road (med Elving Solli) Juli: Rumänien all-road (rekresa) Juli/August: Island all-road (några platser) September: Peru - asfalt resa (några platser) Oktober: Nepal all-road (pilot resa) Oktober: Marocko all-road November: Kambodja off-road (enduro) December: Vietnam (pilotresa) 22 BUMSEN 5 – 2015 Bumsen 5-15.indd 22 2015-12-06 20.52