Bumsen 1
Botoxkur med teknisk innovation! R edan innan por
tarna öppnades till mc-mässan i Milano i mitten av november hade BMW släppt en del av sina nyheter för 2016, det var på själva mässan den största nyheten visades upp för allmänheten för första gången, nämligen den lilla encylindriga G 310 R. Vad är då detta? BMW själva hävdar att det är deras första roadster under 500 cc och som roadster definierar de en ”mångsidig kåplös gathoj”, det kan man väl då också säga att deras egen encylindriga 250 cc från 1960-talet sorterade under samt även den lilla boxern, R 45 från 1978, men ok, det är ju ett tag sedan? G 310 R skall till 100 % produceras av BMW:s samarbetspartner TVS i Indien och enligt BMW själva skall den vara grunden till en ”världsmotorcykel”, vilket innebär att den skall säljas på betydligt fler marknader, bl.a. Asien och Sydamerika, än stora delar av den nuvarande produktionen. Vidare skall den samtidigt vara den största bidragande orsaken till att BMW höjer sin produktion från nuvarande c:a 125 000 enheter till c:a 200 000 enheter per år till 2020! Stora planer men det kommer de säkert att lyckas med, i alla fall när man enbart betraktar dess utseende. Visst har man lyckats ovanligt bra med designen, helt i linje med övriga roadstermodeller, t.ex. S 100 R och R 1200 R. Det man kanske kan fundera över är den något oproportionerligt stora ljuddämparen. Studerar man detaljerna så undrar man säkert var avgasröret mynnar ur cylindern? Helt berättigad fråga. I många avseende är den 34 hk starka vätskekylda 313-kubikaren konventionellt uppbyggd, förutom just cylindern och dess utformning, den inte bara lutar något bakåt den är dessutom vriden i 180°! Detta innebär att insprutningen med andra ord matas in där avgasröret normalt sticker ut från cylindern och att avgasröret i detta fall sticker ut från cylinderns bakkant. Denna tekniska lösning erbjuder flera fördelar, bl.a. centreras motorns vikt mer mot cykelns mitt och kylarens placering får mer variabelt utrymme, t.ex. för en mer långslagig framgaffel på en terränginspirerad modell. Naturligtvis kommer det fler modellalternativ än den nu visade G 310 R och en inte alltför extrem gissning är någon form av scrambler. Till dess får vi nöja oss med att denna lilla trevliga roadster som har premiär i juni 2016 med okänt pris. R nineT blev av förklariga skäl en total succé när den kom för något år sedan men frågan är om den nu visade scramblern på samma baskoncept kommer röna liknande framgång? Vid en första blick tycker jag att de gjort det litet väl bekvämt för sig genom att bara lägga den rostfria dubbelljuddämparen någon decimeter eller två högre än på en R nineT samt dessutom utrustat den med tråkiga gjutna hjul! Det var inte så förväntLilla Indienproducerade G 310 R 34 BUMSEN 5 – 2015 Bumsen 5-15.indd 34 2015-12-06 20.52