Bumsen 1
Dags att köra vidare med Esfahan som mål. Först t
ar jag dock en omväg på tio mil österut i öknen till ökenbyn Kharanaq, det är en över 1 000 år gammal lerby. Där skall det finnas vajande minareter. Dessa hittade jag inte. Fortsatte norrut genom den helt öde öknen men på asfalterad väg. Huvudvägen mellan Ardakan och Esfahan var tämligen långtråkig. Väl i Esfahan for jag runt ett tag och försökte på flera hotell innan jag fick napp på ett som inte var fullbokat. Rummet skulle kosta 1 600 000 Rial (c:a 310 kr) men jag prutade till 900 000 Rial (c:a 170 kr) per natt. I hotellets hiss fanns en intressant varningstext, ”Please do not use the elevator when the explosion occurred”. Dag 21, 3 maj 41 mil. Två nätter blev det i Esfahan som med sina nästan två miljoner invånare troligen är Irans största turiststad och mycket besöksvärd. Mest känd är Emam Square, lär vara världens näst största torg efter Himmelska fridens torg i Peking. Mest fascinerad är jag av broarna över floden Zayanderud, Si-o-Se Pol och Khajou. Vid och på broarna tillbringar lokalbefolkningen fritiden med picknick. De sjunger och umgås. Nästa etapp blir Teheran där jag hittade ett enkelt hotell mitt i staden där även motorcykeln kunde ställas på en väl skyddad innergård. Väl framkommen promenerade jag till Grand Bazaar, vilken påminner om Istanbuls Grand Bazaar. Dag 23, 5 maj 46 mil. Härnäst bar det av till Chaloos vid Kaspiska Havet. Jag var sugen att köra östra vägen förbi berget Demavend på 5 610 meter, en vilande vulkan och Västasiens högsta berg. Jag fick dock rådet att köra västra vägen som skall vara mycket vackrare. Under högsäsong är vägen mycket hårt trafikerad av iranierna med därmed följande köer. Vid en rastplats stannade jag för att sträcka på benen och njuta av naturen. Direkt blev jag inbjuden av ett matsäcksfikande iranskt sällskap att med dem dela deras frukost. I Chaloos körde jag ned till Kaspiska Havets strand. Havet såg inte speciellt badvänligt ut. Ytterligare tio mil efter kusten hittade jag ett hotell. Jag var den ena nattgästen. Motorcykeln fick jag köra in i receptionen över natten. Dag 24, 6 maj 31 mil. Ursprungligen var min plan att köra in i Azerbajdzjan och upp till Baku. Hade redan i Sverige ordnat visum för detta. Två år tidigare försökte jag tillsammans 46 BUMSEN 5 – 2013 BUMSEN 5 – 2015 Kaspiska Havet strax efter Chaloos. Tältet uppslaget strax söder om iranska gränsen mot Azerbajdzjan. Aras Free Zone. Övergiven by och stängd bro över till Nagorno-Karabach. Två va och m Bumsen 5-15.indd 46 2015-12-06 20.53