NG Gbg 1
Tv Bäst just nu THE HAUNTING OF HILL HOUSE Spökto
ber är över, men för oss som vill fortsätta höstrysa med klassiska spökhistorier i en elegant nytappning är The haunting of hill house klart sevärd. Netflix BODYGUARD Missa inte denna snortighta BBCthriller som är packad till brädden med konspirationer, mysterier och självmordsbombare. Netflix UTPLÅNA MÄNSKLIGT KONSTNÄRSKAP Algoritmen har alltid rätt, säger True Detective-regissören Cary Fukunaga som skapade ett av årets mest kreativa serier med hjälp av big data-underlag. TEXT: JIMMY HÅKANSSON CARY FUKUNAGA LITAR till hundra procent på Netflix algoritmer. När True Detective-regissören skrev tv-serien Maniac åt streamingföretaget fick deras statistikexperter veto vid kreativa beslut. “I slutändan vinner algoritmens argument alltid”, sa Fukunaga i en intervju med tidningen GQ. NU VAR DET ett tag sedan alla snackade om Netflix algoritmer. Men när House of Cards-hypen var som störst runt 2013 var “algoritmen ersätter auteuren” en vanlig rubrik på kultursidorna. Med all insamlad kunddata räknade företaget ut att det fanns en målgrupp som gillade politiska thrillers, regissören David Fincher, skådisen Kevin Spacey och BBCs original-House of Cards från 1990. “HAR DET GÅTT för långt?” frågade Aftonbladet retoriskt. I stället för att utrota mänskligheten vill tv-seriernas Skynet utplåna det mänskliga konstnärskapet. Nyinspelningen av House of Cards är cynisk och kall på ett sätt som gör att 78 NÖJESGUIDEN | NR 11, 2018 den känns som en algoritmserie, som om en dedikerad serverhall har kompilerat varenda scen för maximal utdelning. MANIAC DÄREMOT, DET är en av årets mest lekfulla och uppfinningsrika serier. Här finns inget som andas ondskefull artificiell intelligens – förutom just den ondskefulla artificiella intelligensen som är en karaktär i serien. Kan det vara så att algoritmerna har hoppat över självmedvetenheten och gått direkt på självironin? NYLIGEN I FILIP och Fredriks podcast drog de en anekdot om hur tv-chefen stövlade in mitt i inspelningen av 90-talsreliken Beverly Hills och sa att den krullhårige Steve inte flög som seriens sexige badboy. De behövde casta om omedelbart. De behövde någon som osade sex. GIVET ETT DOUCHE-MOVE, men det funkade. Beverly Hills hade bombat fullständigt om Steve hade fått rollen som sexsymbol och inte James Dean-kopian Dylan. Frågan är: hade en algoritm fattat samma beslut? DET ÄR OUNDVIKLIGT att algoritmerna och deras svans av statistikexperter blir givna inslag i det kreativa rummet. I stället för tv-chefer med magkänsla: algoritmer med statistik och underlag. Men oavsett hur vassa kodraderna blir finns det alltid en svårlöst variabel som heter mänsklighetens osvikliga förmåga att fucka upp. NÄR ALGORITMSERIEN HOUSE of Cards nu går i mål med sin sjätte säsong så är det utan Kevin Spacey. Seriens nyckelfigur, som alla trodde var en konstant i House of Cards-ekvationen, sparkades när han i samband med #metoo-uppropet anklagades för ett stort antal sexuella övergrepp. Det hade ingen algoritm i världen kunnat räkna ut. JIMMY HÅKANSSON jimmy.hakansson@ng.se THE DEUCE I andra säsongen av The Deuce blir barägaren Vincent mer insyltad i maffian och den prostituerade Candy ett allt större hot när hon tar sig an porrfilmsindustrin. HBO Nordic THE ROMANOFFS Mad Men-skaparens konceptuella serie där varje avsnitt är fristående och handlar om någon som är övertygad om att de härstammar från den ryska tsarsläkten Romanov. Amazon Prime