NG Gbg 1
Spel Fem nedslag i Rockstars historia GRAND THEFT
AUTO: VICE CITY (2002) GTA 3 må ha krattat manegen, men Vice City var spelet som på riktigt satte Rockstar och GTA på kartan. Karikatyrerna, musiken, axelvaddarna, uzi-vapnen och kokainet – allt satt precis där det skulle. Tommy Vercettis Miami anno 1986 var en lekplats lika fantastisk som den var smutsig. Och framför allt – omöjlig att värja sig mot. BULLY (2006) Vad gör Rockstar när kritikerna hysteriskt skriker om att deras spel fördärvar ungdomen? Släpper ett spel som handlar om att ge unga skolbarn stryk, naturligtvis. Jimmy Hopkins plan är att försöka klara skolgången – något som visar sig innebära lika delar koncentrerad lektionsnärvaro, våldsamma slagsmål och djupt intrigerande med skolans alla olika gäng. GRAND THEFT AUTO: SAN ANDREAS (2004) Om Vice City var ett spelbart Miami Vice/Scarface, var San Andreas detsamma för filmer som Menace II Society och Boyz n the hood. Här introducerades också många spelelement som än idag följer med i Rockstars spel. Här skapades också seriens kanske mest uppmärksammade kontrovers: sexskandalen kring ”Hot Coffee”-modden. RED DEAD REDEMPTION 2 Rockstar Games, PS4, Xbox One 5 Vilda västern-eposet Red Dead Redemption 2 är ett vansinnesbygge som både imponerar och frustrerar. Här är Nöjesguidens recension av årets kanske största spel. Åtta år efter att Red Dead Redemption lät oss stifta bekantskap med John Marston får vi det andra Redemptionspelet i Rockstar-regi. Den här gången är det Arthur Morgan som är den skarpskjutande cowboybanditen vi får nöjet att följa. Istället för att göra upp med sitt förflutna handlar det nu om att försöka hålla fast vid det som varit. Det är Morgan och hans brokiga gäng som ser till att hålla västern vild, men deras livsstil har ett bäst före-datum som närmar sig med stormsteg. Pionjärerna, den kolonialistiska ”civilisationen” med sina lagar och regler tvingar Morgans gäng på flykt, desperat sökande efter en plats där de bokstavligt kan leva rövare i fred. ”Ett Grand Theft Auto till häst”, kommer jag på mig att hela tiden vilja beskriva Red Dead Redemption 2 som. Det är en naturlig jämförelse, men den haltar gravt. Här finns en enorm öppen värld som du kan ta dig an som du själv vill, i ditt eget tempo. Du kan rida upp i de snöiga bergen och jaga bison eller fiska i mäktiga forsar. Du kan råna diligenser, 80 NÖJESGUIDEN | NR 11, 2018 spela poker och supa. Du kan vara en rättskaffens man eller det största rövhålet som någonsin suttit på en häst. Till en början är det lätt att falla i fällan att mäta RDR2 efter någon annans måttstock. Men det här är inte GTA, varken i sättet det spelas eller tempot det håller. Visst finns här likheter – och visst är de både på gott och på ont – men söker du hetsiga biljakter och raketgevär är det här inte ditt spel. Allra bäst avnjuts RDR2 istället med dig som en slags nyfiken betraktare. Här är en värld byggd att resa runt i, att peta på och att insupa. Det allra mest imponerande i det här vansinnesbygget, som tagit tusentals människor många år och miljarder kronor att färdigställa, är detaljnivån. Var helst du söker kommer du bli förvånad över vad du finner. Visst finns det kanske djupare dialog i andra spel – men här känns det som att alla reagerar och känner i relation till det du gör (och har gjort). Det lilla banditlägret som du lever i är kanske det bästa exemplet. Här finns en rad intressanta karaktärer att lära känna. Det är karaktärer som inte bara interagerar med dig, som inte bara väntar på att få nästa input från dig. De lever och interagerar med varandra också. Som vanligt så finns det oändligt många problematiska sidor av RDR2- och Rockstar-myntet. Upprinnelsen till spelets lansering har handlat mer om arbetsrätt, eller kanske snarare avsaknaden av den under spelets utveckling (något som närmast måste ses som symtomatisk för spelbranschen i stort). Att bokstavligen arbeta livet ur sig ses som ett mått på passion – och inte på ett rakt igenom trasigt system. När det kommer till själva spelet finns det naturligtvis också märkligheter som bara väntar på att hända. Men det är liksom gjort för att triggas igång. Världen i RDR2 är, precis som i GTA-spelen, en oändlig sandlådeliknande krutdurk. Oavsett om du menar det eller inte kan den när som helst explodera i blodigt våld. Spelmekaniskt är det inte fulländat på något sätt – det finns gott om frustrerande och rakt igenom korkade element här – men på det stora hela är det ändå lätt att se förbi. Men att fokusera för mycket på det vore att göra både sig själv och spelet en otjänst. För det finns stunder där RDR2 är en rakt igenom vacker upplevelse. Och ännu oftare är det ett fullständigt vansinnigt imponerande bevis för vad spelmediet av idag kan åstadkomma. Red Dead Redemption 2 finns ute nu. Michael Gill michael.gill@ng.se THE WARRIORS (2005) Rockstars brawlfokuserade speladaption av den klassiska gängfilmen The Warriors var egentligen helt orimlig att den ens skapades. Men som hommage till smal och våldsam motkultur är det nästan perfekt. Ta bara det att Rockstar använde de riktiga gamla skådespelarna för rösterna i spelet (dock inte alla, vilket senare skulle visa sig i rättssak). LA NOIRE (2011) Cole Phelps återvänder från Andra världskriget till ett Los Angeles olikt det han lämnade. Poliskarriären börjar just ta fart när Phelps inser att hans gamla vänner från flottan landat på andra sidan lagen… L.A. Noire var en ambitiös noirdeckare som lät spelaren leta ledtrådar på brottsplatser och under imponerande förhörsscener.