Bumsen 1
HISTORIEN OM EN BILD MOT PENSION MED BULLER OCH P
LASK NÄR ”BÄCKIS” BADADE SIN GS A tt ha kameran ”skjutfärdig” är alltid bra, för rätt som det är så dyker det upp ett sånt där tillfälle som aldrig någonsin kommer igen. På bilden ser vi BMW Nordics nyligen pensionerade VD, Lennart ”Bäckis” Bäckström, som under Adventure Days i Säfsen i höstas lyckades dratta i vattnet med en snyggt dekaltrimmad BMW R 1200 GS. Allt med hans namn på och allt. För Bäckis själv var det givetvis aningen pinsamt. – Farten var rätt men kurvan för snäv, skrockade Bäckis över sin våta fadäs. Peter Thunholm som tagit bilden berättar att han missade själva kraschen i vattnet men ändå slet upp kameran och förevigade detta minst sagt dråpliga inslag i herr Bäcklunds karriär på BMW. Ett sätt att avsluta i buller och plask kanske? För oss vanliga människor som inte tävlat i roadracing och vunnit absolut varenda klass vi ställt upp i, till skillnad från Bäckis, så är det lätt att le lite åt en mästares misstag. De drullar 22 också, med bevisad tydlighet, till det även de. Allt hade sin upprinnelse i att Bäckis tackade ja till att hänga på ut på en tur med blandat underlag trots att den aktuella GS:en inte hade nabbdäck utan mer gatmönstrade däck. Vid ett tillfälle hamnade Bäckis efter då han skulle hjälpa en kille med hojproblem. När han sen satte fart så dök plötsligt en kurva upp där kurvans förlängning slutade i en sjö. -Hade det varit inne i skog hade jag nog sett kurvan då barr- och lövverk brukar avslöja sånt men här var det öppet och inget skvallrade om vägens krökning, berättar Lennart. - Jag insåg att jag inte skulle hinna stanna utan bromsade för allt vad tygen höll och lade sedan omkull motorcykeln men det slutade ändå med ett plask. Det jag inte märkte då var att jag klämde benet när jag lade omkull cykeln utan det kom först ett par dagar senare i form av ömma ben och blåmärken, berättar Bäckis vidare. Motorcykeln drogs upp ur vattnet och efter ett samtal till kunniga mekaniker så meddelades det att hojen skulle ställas upp på bakhjulet med framhjulet pekandes rakt upp i luften så att vattnet rann ut ur både avgasrör, luftburk och insprutning. Slutligen byttes motoroljan två gånger, allt för att tömma motorn på fukt. Den stackars nybadade GS:en kunde åter brumma igång igen och bar Lennart Bäckström ända hem till hemmet efter helgens slut. - Dabbar man sig får man stå ut med att bli fotad och ’uthängd’, skrattar Bäckis om att Bumsen gör artikel om saken. HENNING SVEDBERG