Bumsen 1
ÖVNING GER SÄKERHET rade förhållanden med duktiga
instruktörer är viktigt för att bli ännu bättre motorcyklister. En av de verkliga delikatesserna under dagen och en övning som ger riktigt matnyttig kunskap att använda i både kris och till vardags är att vända i motlut i terräng. - Det är en bra övning av en teknik som är väldigt användbar, säger Ann Linnér som passar på att öva med sin F 650 GS Dakar. För att en dag med avrostningsövningar ska fungera behövs funktionärer som har många olika uppgifter. Uppe på grusområdet fanns folk placerade vid varje station och innan grusövning tioner av Mikael Hermansson och en demonstrationsrunda av krypkörning, balansövning och bromsövning av Stefan Cedergren. Balansövningar görs också på asfalt där motorcyklisterna ska ta sig igenom två olika konbanor. - Folk kämpar Ann Linnér på sin GS Dakar menar att tekniken som lärdes ut är väldigt användbar. att ta sig runt konbanan på ett bra sätt också med en V-rod. - Övningarna är lättare att på jättebra, säger Lena ”Smulan” Carlsson som hjälper folk med utvärderingar av deras prestationer och tips på hur de kan förbättras. Även på asfaltsbanorna instruera och ge feedback. Balansövningarna görs med alla hojtyper. Stefan Larsson visar att det går ”Rätt som det är så ligger en grusväg framför motorcykeln” klara för dem som kör grus då de har en cykel som gör det lite lättare att ta sig runt banan. Gruscyklarna har bättre svängmöjligheter på den trånga banan, säger Lena. Även om du redan kan är avrostningar bra repetitiion. som ger förarna feedback och tips. Vid teoripasset demonstrerade MarBromsövningarna var också populära och de gjordes även på asfalt. Här gäller det att hålla en hastighet av 50 kilometer i timmen fram som möjligt. Den som vill får gärna göra övningen i 70 kilometer i timmen. På plats vid tin Larsson och Christian Bramsner hur bromssträckor skiljer sig vid olika hastigheter. De två kommer att köra genom Europas alla länder 2020, du kan följa deras förberedelser och resa på deras webbplats mccm.se. Vid varje avrostning brukar det alltid komma en raritet av något slag. Det är så detta år också och rariteten är en R 80 GS Basic som endast gått 600 mil. Nuvarande ägaren Sören Ahlgren köpte den 1999 när den gått 200 mil så på denna hoj. Det är en retroversion av modellen R 80 GS som tillverkades mellan 1980 och 1987. 1997 bestämde sig BMW för att nytillverka 1 500 stycken med alla de delar som fanns kvar i lagren. tillägget Basic. - Idag får du betala mellan 10 000 och 15 000 Euro för en sådan cykel i Tyskland, berättar Sören Ahlgren. 38 procent av deltagarna var kvinnor vilket är väldigt roligt. Några blev medlemmar i samband Sören Ahlgren dök upp med en rasande fin och välvårdad raritet. En R 80 GS Basic -97:a. Blott 600 mil på mätaren. lite tillväxt vid denna aktivitet. 25