Bumsen 1
INSÄNDARE DÄR MEDLEMMARNA TAR TILL ORDA INSÄNDARS
IDAN Beträffande namnbyte på Bumsen Efter att ha läst Henning Svedbergs ledare i senaste numret av Bumsen, kan jag bara konstatera, att styrelsen för BMW MC-Klubben Sverige gjort ett felaktigt val. En chefredaktör med så lite respekt för historia är helt fel. Hade han varit med och åkt BMW på 50 och 60–talen hade han förstått varför detta namn än i dag står just för det han vill hylla. Det finns goda grunder till att namnet på tidningen står inskrivet i stadgarna. Det är just för att hindra klåfingriga historielösa individer att lättvindigt ta bort det. Det är ju trots allt medlemmarnas tidning inte chefredaktörens. För övrigt har jag genom åren haft mycket kontakt med tyska motorcyklister, ingen har haft några synpunkter på att vi svenskar kallade våra motorcyklar en Bumse. Det måste vara Chefredaktörens fantasi, som ger honom problem med det namn som hos de flesta ingjuter respekt. Med vänlig hälsning från en BMW-åkare sedan mer än 50 år GUNNAR ENBERG Tack för dina synpunkter! Jag tycker att det är viktigt att höra alla åsikter om allt ni tycker. Namnbytet är inget jag själv kunnat ändra på utan majoritet i klubben, så är det självklart. Är jag helt ute och cyklar i ärendet så kommer namnet att bestå. Är majoriteten för klubben för ett byte så kan det bli av. Inte annars. HENNING Vad slags MATERIAL är det Henning Svedberg saknar? Är det järn, plast, sten eller vad? Mycket beklämmande att en chefredaktör och ansvarig utgivare inte kan skilja på MATERIEL och MATERIAL. Ett förslag Henning: Googla på de båda så kanske du kan lära dig skillnaden på ordens betydelse. CONNY MAGNUSSON SJÄLVUTNÄMND SPRÅKPOLIS En googling på ”Materiel till tidningen” renderade precis noll resultat. En googling på ”Material till tidningen” gav däremot 506 000” söksvar. Jag tackar för din insändare, det är alltid bra med material till tidningen. HENNING SPRÅKFÖRBRYTARE Bäste Henning Svedberg! Här är mitt förslag till nytt namn på Bumsen: Sport & Sight. Jag tar idén ur mitt eget liv. Tycker om att köra på bana. Flerfaldiga gånger; senast på Arlanda med min returhoj C 600 Sport. Men trevligast är ändå resorna i Skandinavien och Europa. Att uppleva nya vägar, orter och städer. Att bekanta sig med sevärdheter. Namnet ”Sport & Sightseeing” blir för långt och klumpigt. Det gäller att ha något kort och klatschigt, som går i Europa utan missförstånd. Money talks! Du har helt rätt Henning, när du vill förstärka Bumsens kassa med reklampengar från Tyskarna. Kommer rederiet in så lär flera företag följa efter. En god kassa kan göra att Bumsen kan svälla. Kanske med recensioner. Om film som Easy Rider och Dagbok från en motorcykel. Om böcker som Färdvägar vida, Ur spättans synvinkel, Med motorcykel längs sidenvägen… Du har viljan Henning! Tidningen kan bli större. Och kan bli känd utanför vår klubb. Tidningen har själ som saknas hos Allt om MC och Bike. En annan av mina favorittidningar är ”Turist” som också har själ och är vida känd. Namnet ”Bumsen” tillkom som ett öknamn för att hojen såg klumpig ut jämfört med fullbloden från England och Italien. En tradition kan inte vara för evigt. Vi hade vänstertrafik; det blev höger mot folkomröstningen. År 1900 bodde de flesta på landet. Nu bor vi i städerna. Nä, låt oss byta namn och skapa ny tradition. Med detta önskar jag massor av kritik. Men kom då samtidigt med något bättre förslag! Vänligen BERNDT MOURALT Bäste Berndt! Jag finner samtliga dina förslag tilltalande. Gällande namnet kommer gissningsvis en omröstning att fälla avgörandet för om namnet byts ut och vad det senare tänkas kan bli. Jag tycker att det är ni läsare som besitter den där trevliga ”själen” som kanske saknas i andra tidningar. Appropå högertrafikomläggningen: De tog bort fri fart på våra vägar ”tillfälligt” medan vi skulle ”vänja in oss” vid högertrafiken. Jag tycker att jag är ”ganska van vid” den nu så för min del kan myndigheterna gärna plocka bort hastighetsskyltarna och återställa fri fart igen på de aktuella sträckorna. HENNING Hej! Jag blev ganska förvånad när jag fick nya Bumsen och omslagsbilden var en R 90 S 1974 med registreringsnummer HHY865 som jag var lycklig ägare till mellan 1990-2013. Roligt med gamla bilder. LENNART ÅKESSON CB-Parts AB är generalagent för: www.cbparts.se www.adventuremc.se 42 MRA Windscreens SW-Motech Bag Connection Highway Hawk Klicbag HAC Products Spaan Global Vision Nonoice Panther Leatherware Kontakta oss för närmaste återförsäljare.