Bumsen 1
ARTIKELN PRESENTERAS AV SISTA UPPSLAGET TEKNIKEN
TAR EN TILL EN NY NIVÅ POLIS MED KÖRFÖRBUD N ågon skjutjärnsjournalist blir jag aldrig. Jag är alltför harig men den allra första artikel jag skrev i en motortidning hade klara drag av oförväget granskande – precis som all journalistik ska ha. Jag var 16 år och sommarjobbade på Teknikens Värld. Chefredaktören hette Åke Borglund och var en man med ett patologiskt intresse för bilar och motorcyklar, allra helst sådana som enligt honom själv hade ”moral”. Bjäfs och grannlåt, starka motorer och teknikuppvisningar för deras egen skull var inget som intresserade honom. Han såg långt bortom sådant och kunde förälska sig i allt från en Honda Atos eller en BMW R 25/3 från 1955 som han körde runt Bottenviken med. Kärleken visste få gränser och det gjorde väl strängt taget inte det milda vanvettet heller, som så ofta med verkligt färgstarka personligheter. Framför allt var han typen som inte krusar någon. Hans ledare i samma utgåva som mitt förstlingsverk (16/1988) hade till exempel den kärnfulla rubriken ”Idioter”. Den leder in en är lika resolut som rubriken: ”Idiot eller inte är korkskal punkten är det bara att hålla med. Stärkt av det borglundska kuraget grep jag mig an uppdra get som var till synes enkelt: polisen hade fått körförbud på samtliga K 75 och jag skulle ta reda på varför. 1986 hade de köpt in 124 nya hojar med nivåreglering på bakhjulet, den upplevt att fjädringen kunde få fnatt och komma i självstuds. En av dem hade kastats ur sadeln, ungefär som en rodeo ryttare som lyckas reta upp kusen ordentligt. Vi hade bilder 50 från resten av hojen i olyckan. Först ringde jag Hans Böge på Rikspolisstyrelsen. Vad han sa minns jag inte då inget citat Sköld för att efterhöra hans åsikt: – Sånt där är bara dynga! Nivomat ändrar fjäderhårdheten för att hålla nivån men den ändrar inte dämparen. Fjädern blir hård och slår ut snabbare men dämparen håller inte emot. Det blir i princip som att köra med en dålig dämpare. Se där, ett uttalande som bidrog med en viss sälta till min artikel. Det var inget mot det som skulle komma... Jag behövde naturligtvis även intervjua importören Bosse hård i sina uppfattningar och med nolltolerans för fjäsk och dösnack. Framför allt ägde Rindar i likhet med Borglund en formuleringsförmåga som vi andra bara djupt kan avundas. Sommaren 1988 ingen vild gissning att polisen var hans viktigaste kund men nu ringde det en osnuten juniorreporter med sprucken röst och undrade varför polisen hade körförbud på de arbetsred skap som han sålt. Jag höll telefonluren en bra bit ifrån örat men kunde ändå enkelt anteckna den rosenrasande personen i andra änden hade att säga: – Det är några enskilda poliser som fått för sig att det är Nivomatens fel. Det har blivit masspsykos inom yrkesgrup pen! Jag har själv kört i 230 km/h med en K 100 och det gick alldeles utmärkt! Så kom det sig att min allra första artikel i en riktig tidning nästan skrev sig själv. 29 år senare är det fortfarande en pusselbit som saknas, nämligen att själv köra och uppleva K 75 RT men den hade Öhlinsfjädring och var således utom tävlan. ERIC LUND