Utmärkt Göteborg 1
LA så hamnade jag i en källare klockan tre på nat
ten och där var det autentisk jäkla dancehall. Så mycket explosivitet, färger och lättklädda kvinnor som bara tog en massa plats. Det var så vackert att se så många uttryck i samma rum med så många människor som bara stod ut. Jag blev kär i det instantly. Tillbaka i Sverige och frälst av upplevelsen i Los Angeles fann hon dancehall- communityn i Göteborg och släppte snabbt sin första dancehall-låt. I samband med det kom hon i kontakt med dancehalloch reggaeproducenten Partillo som står för majoriteten av produktionerna på hennes debutalbum. – Jag flyttade tillbaka till Sverige och märkte att dancehall-communityn var väldigt liten men väldigt välkomnande. Partillo hörde av sig direkt när jag hade lagt ut min första låt på youtube och ba ”hej syrran kom till studion och flexa på micken let´s go”. Helt plötsligt var jag en del av dancehallfamiljen och då blev det självklart att jag skulle fortsätta syssla med dancehall. Visste du när du började skriva att det skulle bli ett helt album? Eller utvecklades det under tiden? – Jag är en jävla kreativ bomb typ! Jag har alltid minst 20 låtar som bara ligger. Efter att jag hade skrivit hälften av låtarna bestämde jag mig för att det skulle bli ett album. Det var som ett pussel, jag pusslade ihop gamla och nya verser. Den första låten, Sweet Love, gjorde jag tillsammans med Partillo och det var också med den låten som jag kläckte koden till mitt nya sound. Det är melodisk pop-dancehall i ett lugnt tempo där min mörka ton och attityd träder fram. Sunday Service blev klart som album redan 2020 men sattes på releasepaus då liveuppträdanden fortfarande var begränsade på grund av restriktioner. Och något som är en viktig del i Aurelias artisteri är just att interagera med publiken. I höstas släpptes en inspelad version av Sunday Service Liveshow där Aurelia, förutom att dansa och sjunga, varvar sina låtar med att framföra olika budskap. Du har fått vänta sedan 2020 med att släppa albumet. Var du orolig för att låtarna inte skulle kännas aktuella idag? – Det är som att jag inte har gett mig själv utrymme att faktiskt tänka de tankarna. Är det ett förlegat sound? Kommer man fortfarande tycka att det är bra? Det verkar ju så! Det bevisar bara att musik är ett universellt språk och att ibland gör man tidlös musik. Det var efter Black Lives Matter-demonstrationerna och upproren i USA, våren 18 2020, som Aurelia startade Sunday Service Talks, en Instagram-talkshow där hon bjöd in andra afrosvenskar och diskuterade livserfarenheter och utbytte tankar om hur det är att vara svart i ett land där majoriteten är vit. Vad innebar talkshowen för dig? – Den var ett breakthrough. Att svarta röster i Sverige fick ta plats och höras och faktiskt prata om det vi aldrig har pratat om. Jag ville bara skapa ett tryggt rum för människor från den afrikanska diasporan där vi kunde samlas och prata om saker vi går igenom. Och därmed skapa en igenkänning och stärka dem som lyssnar. Du kallar dig själv för “Alpha” i dina låtar, varför gör du det? – Alpha betyder mycket för mig. Det är början, slutet och öppningen. Det är alfahanen eller alfahonan i en flock, en ledare. Jag är en naturlig alfa, men att vara en ledare är något man måste jobba på. Men jag tar en massa plats, det är den jag är.