Utmärkt Göteborg 1
Vad tror du har varit framgångsfaktorn? – Att vi
är folkliga. Vi gör inga svåra grejer såsom experimentell matlagning eller fine dining som vanliga människor inte har råd med. Vilka är era största misslyckanden? – Vi öppnade ett ekologiskt surdegsbageri och brödbutik på Långgårdarna som vi inte lyckades få någon större omsättning på. Det innebar en otrolig huvudvärk och en väldigt dyr erfarenhet. Sen fick vi tyvärr inte hemmamiddagsappen AirDine att flyga vilket var riktigt synd. Vi fick dock gå på ett antal riktigt kul middagar hemma hos folk runtom i världen. Ni har en flik på er hemsida som ironiskt nog heter ”Greenwashing” och samlar ert miljöengagemang. Vad är bakgrunden till det? – Det kommer ifrån vår grundare och det har lockat medarbetare som brinner för hållbarhet vilket gör att det nu är djupt rotat i vår företagskultur. Göteborgsfamiljen är ett familjeföretag. Hur påverkar det er som företag? – Ett exempel är hållbarhetsarbetet vilket väldigt få företag brydde sig om för tio år sedan. Det har inte varit ekonomiskt drivet utan är drivet av hjärta. Så är det även med en del av våra satsningar. Tyska Bron är till exempel byggt på ett tillfälligt bygglov vilket gör att investering är omöjlig att räkna hem under dess livstid, men genomfördes ändå för att vi tyckte att det skulle tillföra staden mycket. Det är vi stolta över. Det har snart gått 20 år sedan Göteborgsfamiljen öppnade sin första restaurang i stan. Sedan dess har restauranggruppen verkligen satt sin prägel på Göteborgs krogliv och har nu öppnat 20 olika krogar i stan. I snitt alltså en restaurang om året i två decennium. Vi fick växla några ord med Tobias Hamberg för att se hur gänget skall fira jubileet och vad som står på agendan framöver. Ni fyller 20 år och har nyligen öppnat er 20:e restaurang, Moreno Pizza. Det finns en viss symbolik i det. Hur firade ni? – Vi beställde en massa olika merch till våra restauranger och den fjärde juli välkomnade vi våra gamla och nya gäster att komma in och få något snyggt med sig hem från sin favoritkrog. Den fjärde juli råkar även vara samma datum som de goda vännerna Jonas och Daniel öppnade en liten restaurang med 60 sittplatser en halvtrappa upp från Avenyn. – Lokalen var en före detta McDonalds som hade blivit förstörd under Göteborgskravallerna och som därefter såldes till grabbarna. De ville skapa en klassisk restaurang som skulle sticka ut bland de många turistfällorna på gatan. Det blev en fullträff och var länge en av de mer omtalade restaurangerna i Göteborg. Framgången gav oss möjligheter. Vi kunde växa in i ytterligare våningar i byggnaden och på sikt även förvärva en angränsande verksamhet på Storgatan som kom att bli Yaki-Da, döpt efter den legendariska klubb som tidigare hade drivits i staden. Stort tack till dess grundare Pelle Lundberg som inspirerade oss. 27 Hur bestämmer ni var nästa satsning skall ligga? – Vi älskar historiska platser och byggnader som ligger nära där folk bor. Det är ett av kriterierna. Sen måste det även finnas goda möjligheter till uteservering. Att kunna bjuda in göteborgarna att upptäcka platser såsom Tredje Långgatan, Tyska Bron, Skanstorget och Stigbergstorget är en dröm. Vad är det som styr vilken typ av restauranger ni öppnar? – Inriktningen på restaurangen bestäms av vad som passar in i byggnaden och i stadsdelen. De ska vara klassiska och kunna åldras med stil. Vår ambition är att våra restauranger ska bli bättre för varje år som går. 20 år senare… Vad blir er nästa satsning? – Just nu har vi inga fler restauranger planerade. Det tar tid att få våra nystartade restauranger att nå vår ambitionsnivå så det är det vi kommer att jobba med de närmsta åren. Men först får det bli en välbehövlig semester i sommar.