Årsredovisning 2018 1
Årsredovisning 2018 2018 i korthet
Årsredovisning 2018 Vd har ordet
Årsredovisning 2018 Verksamhetsstyrning
Årsredovisning 2018 Kunder
Årsredovisning 2018 Projekt- och fastighetsutveckl
ing
Årsredovisning 2018 Nyproduktion
Årsredovisning 2018 HÅLLBARHETSRAPPORT
Årsredovisning 2018 Marknaden och fastighetsbestån
det
Årsredovisning 2018 Fastighetsvärdering
Årsredovisning 2018 Finansiering
Årsredovisning 2018 Bolagsstyrningsrapport
Årsredovisning 2018 Styrelse
Årsredovisning 2018 Ledning
Årsredovisning 2018 FINANSIELL RAPPORTERING
Årsredovisning 2018 Förvaltningsberättelse
Årsredovisning 2018 Koncernens rapporter
Årsredovisning 2018 Koncernens redovisningsprincip
er och noter
Årsredovisning 2018 Moderbolagets räkningar
Årsredovisning 2018 Moderbolagets redovisningsprin
ciper och noter
Årsredovisning 2018 Årsredovisningens undertecknan
de
Årsredovisning 2018 Revisionsberättelse
Årsredovisning 2018 Nyckeltal och definitioner
Årsredovisning 2018 Fastighetsförteckning
Årsredovisning 2018 Kompletterande hållbarhetsinfo
rmation och GRI-index
KOMPLETTERANDE HÅLLBARHETSINFORMATION OCH GRI-IND
EX VÄSENTLIGHETSANALYS Väsentlighetsanalysen är Willhems verktyg för att definiera vilka frågor vi främst bör fokusera på för att skapa största möjliga värde. Väsentlighetsanalysen syftar till att identifiera de viktigaste frågorna för vår verksamhet med hänsyn till intressenternas förväntningar och ekonomisk, social och ekologisk påverkan. I vårt löpande hållbarhetsarbete fångar vi också upp utvecklingen i branschen och samhället i stort. Senaste väsentlighetsanalysen genomfördes 2013 och har löpande reviderats sedan dess. Under 2019 planerar vi att genomföra en ny väsentlighetsanalys för att ytterligare säker ställa fokus i vårt arbete. De områden vi utifrån väsentlighetsanalys anser som väsentliga är: VÄSENTL IGA HÅLLBARHETSASPEKTER KUNDNÖJDHET HÅLLBAR TI LLVÄXT MI LJÖ OCH KL IMATPÅVERKAN ENERGIANVÄNDNING VATTEN ANVÄNDNING AVFALL SHANTERING ARBETSRÄTT, AFFÄRSETIK OCH ANTIKORRUPTION HÄLSA OCH SÄKERHET VÄSENTLIGA ASPEKTER KOPPLAT T I LL GRI STANDARDS REDOVI SNING Utbildning Lokalsamhällen Ekonomiskt resultat Utsläpp Efterlevnad miljö Energi Vatten och avfall Avfall Antikorruption Social och miljömässig leverantörs utvärdering Mångfald och lika möjligheter Icke diskriminering Hälsa och säkerhet på arbetsplatsen Anställningsförhållanden och arbetsvillkor Utbildning Mångfald och lika möjligheter SYSTEMATISKT ARBETSMI LJÖARBETE Arbetsmiljön påverkar våra förutsättningar att göra ett bra jobb och trivas på arbetsplatsen. Därför är arbetsmiljöfrågor priori terade där arbetet drivs på och följs upp av en koncernöver gripande arbetsmiljökommitté med arbetstagarrepresentation som sammanträder varje kvartal. Arbetsmiljöpolicyn med tillhörande riktlinjer är det dokument som sätter ramarna och målen för Willhems arbets miljöarbete. Arbetet sker också löpande i våra lokala organisationer, där vi årligen genomför skyddsronder på våra kontor och brandskyddsronder i våra fastigheter. Varje vecka genomgår alla fastigheter vanliga ronderingar utifrån skötsel och underhåll. De faror som upp täcks sköter respektive dotterbolag om och åtgärdar. De arbets skador/ arbetsolyckor som inträffar rapporteras in till Försäkringskassan/ Arbetsmiljöverket och varje dotterbolag ansvarar för att uppföra en åtgärdsplan för att åtgärda olycksorsaken. Alla olyckor rapporteras också till arbetsmiljökommittén och ett arbete är påbörjat för att ytter ligare förbättra tillbudsrapporteringen kopplat till hot och våld. Vår största hälsorisk är stress och utmattning. Vi följer därför nyckeltalen kring övertid, sjukfrånvaro och personalomsättning kvartalsvis. I den årliga medarbetarenkäten följer vi nyckeltal kopplat till stress och återhämtning. Alla chefer har deltagit i arbetsmiljöutbildning innehållande det systematiska arbetsmiljöarbetet, rehabiliteringsprocess, arbetsskador och tillbud. Dessutom ASPEKTERNAS AVGRÄNSNING Willhems kunder Willhem och samtliga dotterbolag Willhems fastigheter och verksamhet Willhems fastigheter och verksamhet Willhems fastigheter, verksamhet och kunder Willhems fastigheter, verksamhet och kunder Willhem, samtliga dotterbolag och underleverantörer Willhem och samtliga dotterbolag har vi återkommande HLR utbildningar på huvudkontoret. Alla anställda har en sjukvårdsförsäkring och ett friskvårdsbidrag på 5 000 kronor som vi höjde i år i linje med vår ambition om att stärka våra medarbetares hälsa och välmående. LEVERANTÖRSHANTERING Willhem har ett stort antal leverantörer och entreprenörer. De inköp som görs avser främst: • Förbrukning (el, värme, vatten och sopor) • Skötsel (utemiljö, städning och service/besiktning) • Entreprenörer för reparation, underhåll och byggprojekt i befintliga fastigheter • Entreprenörer för nyproduktion Alla leverantörer som är kontrakterade från upphandling utvärderas och signerar vår Code of Conduct. Det säkerställer att de efterlever vår hållbarhetspolicy. Majoriteten av inköpen sker hos svenska leve rantörer och vi hade vid utgången av 2018 inga avtal direkt med utländska underleverantörer. Uppföljning av leverantörer sker lokalt och ett fortlöpande arbete med att ytterligare säkerställa inköps och upphandlingsprocesserna finns på plats. De inköp som sker utanför listan med godkända leverantörer styrs av inköpspolicyn. Vid nyproduktion styrs sociala och miljömässiga kriterier genom den över gripande policyn som säkerställer såväl långsiktighet som kravställan på anlitade aktörer. WILLHEM ÅRSREDOVISNING 2018 115