Årsredovisning 2018 1
Årsredovisning 2018 2018 i korthet
Årsredovisning 2018 Vd har ordet
Årsredovisning 2018 Verksamhetsstyrning
Årsredovisning 2018 Kunder
Årsredovisning 2018 Projekt- och fastighetsutveckl
ing
Årsredovisning 2018 Nyproduktion
Årsredovisning 2018 HÅLLBARHETSRAPPORT
När vi producerar nya bostäder lägger vi stor vik
t vid att skapa ytor för människor att mötas. Utemiljöer och gårdar ska vara väl genomtänkta för att bli en naturlig och trygg plats för lek och samvaro. Grönska och växtlighet planeras för att säkerställa trygghets aspekter och kvalitet, även för framtida generationer. 180 190 197 2014 2015 2016 235 263 74,3 74,2 73,7 76,8 77,2 SERVICEINDEX, % Kundnöjdheten – serviceindex 2018 74,3 74,2 73,7 76,8 77,2 2017 2018 2014 2015 2016 2017 2014 2015 2016 2018 2017 2018 Kundnöjdheten mäts årligen genom ett serviceindex, som är en sammanvägning av frågor inom områdena Ta kunden på allvar, Trygghet, Rent och snyggt och Hjälp när det behövs. Resultatet för 2018 uppgick till 77,2 procent. Willhem har även ingått samarbete med LocalLife, en tjänst för digital grannskapssamverkan. Via nätverket kan man låna och dela saker med varandra, tipsa om aktiviteter i området och hjälpa varandra att hålla ögon och öron öppna om man reagerar på något i omgivningen. Projektet stöttas av bland annat KTH, Stockholms stad och Vinnova och har introducerats som ett pilotprojekt i Stockholm och Halmstad. NÄTVERK OCH SAMARBETEN Willhem samarbetar med ett antal organisationer och deltar i nätverk för att kunna ta ett gemensamt ansvar inom det sociala området. Tillsammans med andra aktörer ingår vi i Bo Braprocessen i Biskopsgården och Advisory Board Västra Hisingen, som bland annat ska ge förutsättningar för att få fler människor ut i arbete. Bergsjön 2021 är ytterligare ett samverkansprojekt där fastighetsägare och boende tillsammans verkar för en positiv utveckling av stadsdelen. Willhem är även engagerad i fastighetsägarföreningen i Skäggetorp, Linköping, som genomför aktiviteter för att utveckla stadsdelen. I Helsingborg är vi en av initiativtagarna till att vända utvecklingen på Söder. Initiativet, som inkluderar flera fastighetsägare, handlar om att med gemensamma krafter bidra till områdets positiva utveckling, både i form av resurser och engagemang. En gemensam avsiktsförklaring har upprättats för att styra det framtida arbetet. RISKER OCH STYRNING Vår hållbarhetspolicy beskriver övergripande vårt arbete inom de sociala frågorna. Under året har vi också utvecklat vår hållbarhetsstrategi. Vi ser en risk i att vissa bostadsområden kan upplevas som otrygga och lägger därmed vikt vid att förebygga och motverka en negativ utveckling. Trygghet och trivsel i boendet och i våra bostadsområden är prioriterade frågor. Arbetet sker ofta i samarbete med andra aktörer som polis, kommun, förenings och näringsliv, men även i egen regi. I vår årliga kundundersökning mäter vi och följer upp resultatet för att kunna utveckla vårt arbete med trygghet och kundnöjdhet, vilket även bidrar till att stärka attraktiviteten i våra områden. WILLHEM ÅRSREDOVISNING 2017 WILLHEM ÅRSREDOVISNING 2018 21
Årsredovisning 2018 Marknaden och fastighetsbestån
det
Årsredovisning 2018 Fastighetsvärdering
Årsredovisning 2018 Finansiering
Årsredovisning 2018 Bolagsstyrningsrapport
Årsredovisning 2018 Styrelse
Årsredovisning 2018 Ledning
Årsredovisning 2018 FINANSIELL RAPPORTERING
Årsredovisning 2018 Förvaltningsberättelse
Årsredovisning 2018 Koncernens rapporter
Årsredovisning 2018 Koncernens redovisningsprincip
er och noter
Årsredovisning 2018 Moderbolagets räkningar
Årsredovisning 2018 Moderbolagets redovisningsprin
ciper och noter
Årsredovisning 2018 Årsredovisningens undertecknan
de
Årsredovisning 2018 Revisionsberättelse
Årsredovisning 2018 Nyckeltal och definitioner
Årsredovisning 2018 Fastighetsförteckning
Årsredovisning 2018 Kompletterande hållbarhetsinfo
rmation och GRI-index