Årsredovisning 2018 1
Årsredovisning 2018 2018 i korthet
Årsredovisning 2018 Vd har ordet
Årsredovisning 2018 Verksamhetsstyrning
Mål och strategier EKONOMI Willhems mål är att öv
er tid ge en stabil totalavkastning väl i nivå med de bästa i branschen. KUND Willhem ska ha kunder som är nöjda och lojala, som väljer oss och rekommenderar oss till andra för att vi erbjuder attraktiva och trygga bostäder samt är bäst på service. MÅL Det långsiktiga målet är en genomsnittlig totalavkastning på minst 7,0 procent sett över rullande tioårsperioder. STRATEGI Willhem ska drivas profes sionellt och kostnadseffektivt för att uppnå en finansiell styrka. Genom att prioritera värdeskapande investeringar och aktivt arbeta med beståndsplanering maximeras totalavkastningen. Bolaget ska uppfattas som en attraktiv affärspartner och låntagare för att alltid kunna erbjudas finansiering till marknadens bästa villkor. Det uppnås genom att ha en bra rating och en bred investerarbas samt genom att arbeta med grön finansiering. MÅLUPPFYLLELSE Måluppfyllelse – Ekonomi 7,5% Måluppfyllelse – Ekonomi 15 14,8%,1% 7,5% 14,8% 10,0% 10,0% MÅL Det långsiktiga målet för bostäder är ett serviceindex på minst 85 procent. STRATEGI Willhem ska erbjuda boende i hyresrätt på tillväxtorter där människor kan skapa sina hem. Vi ska överträffa våra kunders förväntningar på service och så långt det är möjligt ha lokala organisationer i egen regi. Verksamheten ska drivas med hjälp av kund - relaterade processer och utifrån en tydlig värdegrund. Kundnytta uppnås bland annat genom enhetliga koncept för kundservice och utemiljö, fokus på servicehöjande åtgärder och utveckling i framkant när det gäller digitala tjänster. 9,6% 9,6% 9,6% 9,6% 10,0% 9,6% 9,6% 7,5% 4,5% MÅLUPPFYLLELSE Måluppfyllelse – Kund Måluppfyllelse – Kund 74,3% 74,2% 74,2% 73,7% 73,7% 76,8% 76,8% MEDARBETARE Willhem ska vara den mest attraktiva arbetsgivaren i bostadsbranschen, våra medarbetare rekommenderar oss till andra. MÅL Det långsiktiga målet är ett Motiverad Medarbetarindex (MMI) på minst 76 enheter. STRATEGI Willhem ska arbeta för att attrahera, utveckla och behålla kompetenta medarbetare. Vi ska aktivt arbeta för att stärka vårt arbetsgivarvarumärke vid såväl rekrytering, introduktion som kompetensutveckling. Organisationen ska drivas utifrån ett tydligt, öppet och prestigelöst ledarskap och med hjälp av ett processorienterat arbetssätt. Genom delaktighet och engagemang skapar vi arbetsförhållanden där människor kan växa och utvecklas. Måluppfyllelse – Ekonomi 7,5% 14,8% 10,0% 9,6% 9,6% 2014 2015 2016 2017 MÅLUPPFYLLELSE Måluppfyllelse – Medarbetare 77,2% 68 74,3% 74,2% 73,7%76,8% 77,2% 77,2% 74,3% 68 7 684 71 71 67 67 73 73 2018 FASTIGHET Willhems fastighetsportfölj ska vara långsiktigt hållbar, bestå av välskötta samt attraktiva bostadsfastigheter på utvalda tillväxtorter i Sverige. MÅL Det långsiktiga målet är att an vändningen av köpt energi maximalt får uppgå till 92 kWh/kvm och år. STRATEGI Måluppfyllelse – Kund 74,3% 74,2% Willhem ska utveckla fastighetsbeståndet utifrån ett långsiktigt perspektiv och investera i bland annat Willhemlyft, ener gi besparan de åtgärder och planerat underhåll. Genom ett aktivt arbete med beståndsplanering identifieras åtgärder för att minska energianvändningen. Nyproduktionen ska ske med höga krav på sunda materialval, resurshushållning och med minsta möjliga påverkan på miljön. 73,7% 76,8% 77,2% 2014 2015 2016 2017 MÅLUPPFYLLELSE Måluppfyllelse – Fastighet 0 0 Fastighetsel, värme, kWh/kvm Mål: max 92 kWh/kvm 2014 2014 2014 2015 2015 2015 2016 2016 2016 2017 2017 2017 2018 2018 2018 Totalavkastningen består av värdetillväxt på fastigheter och direktavkastning. Värdetillväxten 2018 uppgick till 5,9 procent och direktavkastningen till 3,7 procent. Den genomsnittliga totalavkastningen under perioden 2011– 2018 uppgick till 8,8 procent. Måluppfyllelse – Medarbetare 68 Måluppfyllelse – Medarbetare 68 68 68 71 71 67 67 73 73 2014 2014 2015 2015 2016 2016 2017 2017 2018 2011 2018 2018 2014 2014 2014 Måluppfyllelse – Fastighet 0 Måluppfyllelse – Fastighet 0 0 0 0 0 Kundnöjdheten mäts årligen genom ett serviceindex, som är en sammanvägning av frågor inom områdena Ta kunden på allvar, Trygghet, Rent och snyggt och Hjälp när det behövs. Resultatet för 2018 uppgick till 77,2 procent. 2015 2015 2015 2016 2016 2016 2017 2017 2017 2018 2018 184 184 165 165 2011 2018 2018 2014 2014 2015 2015 2016 2016 2017 2017 2018 2018 Motiverad Medarbetar Index (MMI) mäts varje år. Årets r esultat uppgick till 73 enheter. Resultatet ökadet från före - gående år. Energianvändningen för uppvärmning och fastighetsel har minskat med drygt 10 procent sedan 2011 till följd av de energieffektiviseringsåtgärder som genomförts. Värmeanvändningen mätt i kWh/kvm har minskat med cirka 8 procent. Motsvarande minskning av fastighetselen är cirka 26 procent. 2011 2011 2018 2018 0 184 184 165 165 2018 WILLHEM ÅRSREDOVISNING 2018 9
Årsredovisning 2018 Kunder
Årsredovisning 2018 Projekt- och fastighetsutveckl
ing
Årsredovisning 2018 Nyproduktion
Årsredovisning 2018 HÅLLBARHETSRAPPORT
Årsredovisning 2018 Marknaden och fastighetsbestån
det
Årsredovisning 2018 Fastighetsvärdering
Årsredovisning 2018 Finansiering
Årsredovisning 2018 Bolagsstyrningsrapport
Årsredovisning 2018 Styrelse
Årsredovisning 2018 Ledning
Årsredovisning 2018 FINANSIELL RAPPORTERING
Årsredovisning 2018 Förvaltningsberättelse
Årsredovisning 2018 Koncernens rapporter
Årsredovisning 2018 Koncernens redovisningsprincip
er och noter
Årsredovisning 2018 Moderbolagets räkningar
Årsredovisning 2018 Moderbolagets redovisningsprin
ciper och noter
Årsredovisning 2018 Årsredovisningens undertecknan
de
Årsredovisning 2018 Revisionsberättelse
Årsredovisning 2018 Nyckeltal och definitioner
Årsredovisning 2018 Fastighetsförteckning
Årsredovisning 2018 Kompletterande hållbarhetsinfo
rmation och GRI-index