Svensk Vattenkraft 1
undvika att ärva ryssarnas problem. Francisturbin
er i spiral brukar gå mycket bättre, över lag, eftersom de brukar suga in lite luft genom axeltätningen (labyrintbox) på dellast. Detta händer inte på just de här turbinerna, som sitter monterade något under nedre vattenytan. Vår turbinkonstruktör, som bor i Argentina, for upp till Panama och kollade läget. Han tipsade om en listig metod som våra brasilianska kollegor har provat på en liknande anläggning. Vi beslöt följa tipset och monterade den utrustning som behövdes. Plötsligt går turbinerna hur lugnt som helst. Ingvar Andersson, min kompanjon, var på semester i landet och for dit och kollade. Han blev nöjd. da för att kvalitetssäkra ett dylikt ”joint Venture”. Det droppade in tilläggsbeställningar allteftersom arbetena framskred. Det som brådskade flygfraktades, även löphjulen som väger ca 2 ton /st. Många tullhandlingar blev det att hantera. Ett stort antal proformafakturor och handelsfakturor var något för undertecknad projektledare att hålla reda på. Skall man få hålla på och leka med teknik, måste även ekonomin fungera. År 2012 var det dags att köra igång den första maskinen igen. Jag var ensam på plats och väntade tålmodigt på att alla rörledningar och andra anpassningar skulle bli klara. Vid provningen kunde man dock konstatera att naturlagarna fortfarande var emot den här anläggningen. Det första som märktes var att axeltätningen släppte igenom mängder av vatten, så att det även trängde in vatten i turbinlagret. Först vid full effekt började turbinerna uppföra sig någorlunda normalt. Jag fick åka hem med problem i bagaget. Första åtgärden var att skicka ut en specialbyggd glandbox med spärrvatten. Spärrvattnet var dock så svårt att filtrera att filtret backspolade ca var 5:e minut. Det löste man genom att använda dricksvatten, som man har gott om på denna regnrika plats. Det SVENSK VATTENKRAFT #4 2022 11 visade sig att löphjulet och axeln vobblade runt p.g.a. implosioner från de typiska vakuumrep som uppstår i framför allt högvarviga Francisturbiner, ungefär på samma sätt som i en Lawaczeck eller fast propellerturbin på dellast. Nu var goda idéer välkomna om det skulle gå att köra anläggningen och Beställaren blev så nöjd att han sände en delegation till oss för att försäkra sig om att vi var att räkna med för överskådlig framtid. De beställde omgående två reservlöphjul, som backup, eftersom löphjulen slits av sand och småsten. Christer Abrahamsson styrelseledamot i SVAF