Maskinkontakt 1
Entreprenadsektorn MK 3-23 >>> Arbeten >>> På nya
platser>>> Företagsförvärv >>> NCC bygger om kraftverket i Hammarforsen, Jämtland Smidmek monterar balkar på 50 ton Smidmek monterar tunga balkar till nya bussterminalen i Järfälla Utskovsluckan som ska byggas om till två segmentluckor. FOTO: Oskar Gunnebrink NCC ska på uppdrag av Statkraft genomföra dammsäkerhetshöjande åtgärder på Hammarforsens kraftverk. I uppdraget ingår att bygga om ett utskov för att öka avbördningskapaciteten. Affären är en utförandeentreprenad i samverkan och har ett ordervärde på cirka 160 MSEK. Projektet beräknas klart till våren 2025. Hammarforsens kraftverk i Indalsälven, Jämtland, är närmare 100 år gammalt (byggt 1928) och genomgår nu en omfattande upprustning för att möta risken för ökande extremflöden. NCC har fått i uppdrag av Statkraft att bygga ett utskov för att öka avbördningskapaciteten i kraftverket för att garantera dammsäkerheten. – Detta projekt är en del i en omfattande restaurering av Hammarforsens anläggning. För att fortsätta vara en tillförlitlig producent av flexibel förnybar energi krävs att vi hela tiden har en väl fungerande anläggning och uppdaterar våra kraftverk för att klara av den ökade energiförsörjningen vi står inför. Detta gör vi bäst i samverkan med våra entreprenörer och vi ser fram emot att samarbeta med NCC i denna upprustning, säger Jakob Norström, VD i Statkraft Sverige. NCC ska utföra arbete med fångdammen, genomföra rivningsarbeten, byta ut befintlig segmentsutskovslucka och ersätta med två mindre dammluckor. I uppdraget ingår gjutnings- och betongarbeten för kraftverket samt instrumentering och en höjning av tätslitsen vid Hammarnäset. För betongarbetena kommer NCC använda sig av klimatförbättrad betong som minskar koldioxidavtrycket och har kortare härdningsprocess. Detta förbättrar också arbetsmiljön då omfattningen av arbete med att kyla betongen minskar eller kan utgå. NCC har tidigare erfarenhet av att arbeta med klimatförbättrad betong och komplexa gjutningsarbeten till exempel vid bygget av vattenkraftstationen Rengård i Skellefteå. 38 www.maskinkontakt.se FOTO: : Peab Region Stockholm storsatsar på kollektivtrafiken. En del i detta är bygget av en toppmodern bussterminal i Järfälla. Smidmek kommer att uppföra stommen på totalentreprenad. Det är första gången Smidmek monterar brobalkar. Smidmek har lång erfarenhet av projektering, leverans och montering av prefabricerade stål- och betongstommar. Nu tar bolaget ett nytt kliv och monterar för första gången förspända prefabricerade brobalkar till en överdäckning av en bussterminal. Beställare är Peab. – Balkar av den här storleken och med vikt på upp emot 50 ton har vi inte lyft tidigare. Däremot har vi stor erfarenhet av komplexa och tunga lyft från andra typer av konstruktioner. Det kommer att bli viktigt med väl genomarbetade arbetsberedningar och en tydlig lyftplan, säger Zakeus Envall, projektchef på Smidmek. En annan utmaning är att monteringen av de stora förspända balkarna måste bli rätt på millimetern. – Balkarna och pelarna har plattor som ska mötas och när balkarna placeras ut måste det ske på exakt rätt ställe på brolagret. Det finns inga marginaler utan det måste bli perfekt vilket gör att vi måste hitta lite nya lösningar, säger Zakeus Envall. Bussterminalen byggs i Järfälla och är en del av Stockholms satsning på att skapa ett regionalt nav för kollektivtrafikresenärer med möjlighet till byten mellan tunnelbana, bussar, pendeltåg och regionaltåg. Det ska också byggas tusentals bostäder, kontor och affärslokaler fram till 2035. – Området är som en stor byggarbetsplats och det ställer stora krav på logistiken. Storleken på balkarna innebär också att det endast går att leverera en åt gången. Det är leveranserna som sätter begränsningar för hur mycket vi kan montera varje dag, så vi måste vara noggranna med hur vi hanterar transporterna. Smidmeks montage beräknas påbörjas vecka 42. Park • Golf • Grönytor