Maskinkontakt 1
Transport Transport TransportTransport MK 2-23 MK
2-23 MK 2-23 MK 3-23 Bilfrakt och Holmlunds åk två av Sveriges första h Robin Holmlund, vd Holmlunds Åkeri och David Holmqvist, chef för Bilfrakts produktionsområde Norr. Holmlunds åkeri i Skellefteå och Bilfrakt har tagit första steget mot fordon drivna med fossilfritt bränsle. I slutet av januari levererades de två första ellastbilarna, Scania P25 BEV till Holmlunds åkeri. – Våra nya eldrivna lastbilar minskar koldioxidutsläppen upp till 60 ton per år, de producerar lika bra som dieseldrivna lastbilar och vi ska huvudsakligen ladda dem med energi från våra egna solceller, berättar Robin Holmlund, VD för Holmlunds åkeri. Det rullar ett antal eldrivna lastbilar i Sverige, de flesta inom transport och distribution. Holmlunds Åkeri och Bilfrakt är en av de första i Sverige med eldrivna grusbilar, lastbilar med tippbart flak, i full produktion. Beställningen gjordes redan i somras. – Vi har tidigare provkört en hybridlastbil från Scania och när jag fick se deras nya eldrivna lastbilsserie blev jag intresserad direkt. Lastbilarna hade rätt specifikationer, passade vår verksamhetsprofil och tillsammans med Bilfrakt såg vi att marknadsunderlaget fanns, berättar Robin Holmlund. Inleder omställningen Holmlunds åkeri är en av delägarna i åkerikoncernen Bilfrakt som har basen i Västerbotten. – När Holmlunds åkeri tog upp frågan kändes det helt rätt. Vi på Bilfrakt vill ligga långt framme i vårt hållbarhetsar78 www.maskinkontakt.se 84 www.maskinkontakt.se bete och det här är första steget i att börja det långsiktiga förnyelsearbetet för nästa generations fossilfria fordonsflotta, säger David Holmqvist, chef för Bilfrakts produktionsområde Norr. De första kunderna är Skanska och Skellefteå kommun. De inledande uppdragen har bestått av bortforsling av snö från gator och bostadsområden åt kommunen samt materialtransporter åt Skanska i arbetet med Hammarängens nya industriområde i Skellefteå. Positiva kunder betydelsefullt – Det är mycket tack vare Skanskas och Skellefteå kommuns positiva inställning som vi kunnat investera i lastbilarna. Branschen är prispressad, tekniken är ny och investeringskostnaden är 100 procent högre än en traditionell dieseldriven grusbil så deras stora intresse tillsammans med statens program Klimatklivet var avgörande, säger Robin Holmlund. De nya eldrivna lastbilarna är ingen kompromiss, de utför precis samma jobb som åkeriets andra grusbilar i samma storlek och lastar 14,2 ton. Skillnaden är att de drivs av fem batterier med effekten 230 kW. Laddas med egen el från solceller Lastbilarna laddas huvudsakligen efter arbetsdagens slut och kompletteras av snabbladdning under varje lunchrast men även under andra raster om behov uppstår.