Bumsen 1
Två BMW motorcyklar spelar filmens huvudroll Mika
el Hedlund jobbar som yrkesfilmare på företaget Mirakelfilm med olika uppdrag. Han har filmat i 26 år och hoj har han haft sen tonåren. Han är en hängiven mc-entusiast och GS-åkare. Mikael hade en idé om att få göra en dokumentärfilm där man jämför BMW:s värsting från 70- talet BMW R 90 S med årets sporthoj S 1000 RR. Avsikten med filmningen var dels att testa ny filmutrustning, dels att samla på sig material till en så kallad pilotfilm. Micke har ambitionen att införliva motorcykelfilmandet mer och mer i sitt yrkesliv, pilotfilmen är ett steg på vägen. Han ville granska hojarna i detalj och den utveckling som varit de senaste 35 åren. Sommaren 2010 deltog han i en mc-resa till Alaska/Yukon anordnad av Tomas Ericsson, ägare till Ericssons Motorcycle Tours i Söderhamn, de anordnar mc- resor i och utanför Europa. Tomas kontaktade mig för att hjälpa Mikael att få fram de två hojar som krävdes för att förverkliga filmen. Jag visste att Tord Bergqvist ägde en BMW R 90 S, en verklig värsting från 1970-talet. Huvudrollsinnehavaren fanns på hemmaplan och därmed var första pusselbiten på plats. Jag tog kontakt med Tord Bergqvist för att diskutera hur vi skulle sy ihop arrangemanget. Han var positiv till idéen. Filmen skulle spelas in i Sundsvall. Vi tyckte väl att det var lite sent att göra mc-film så här på höstkanten och vi mumlade lite om Stockholmare... Vi kontaktade Jonas Olert på Northbike här i Sundsvall för att få låna en S 1000 RR under en dag. Jonas är en framåt före12 BUMSEN 2 – 2011 tagare och var positiv till vår tanke. Han tyckte det var en bra idé med filmen och önskade oss lycka till. Men vem av oss var kapabel att hantera en sådan värsting till hoj när man åkt GS i snart 20 år med upprätt körställning? Själv nådde jag knappt fram till styret. Vi som bara känner gubbar var tvungna att hitta någon yngre som kunde ställa upp och inte vilken vildhjärna som helst. Valet blev den unge och sympatiske Johan Lundkvist som lät sig övertalas. Hela teamet med Mikael, Tomas, Kenneth och Johan hade stämt träff den 16 oktober hemma hos Tord och Barbro. Vi bjöds på fika och hade en genomgång med litet taktiksnack innan vi skulle iväg på äventyret. Utanför fönstret visade termometern på ynka fem plusgrader. Allra först måste vi dock göra ett besök i Tords garage för att titta på hans motorcyklar. Med tindrande ögon kunde vi beskåda en K 100 RS från 1984, en R 90 S från 1975, en R 69 S från 1968, en R 1150 GS från 2003 samt en Huskvarna 250cc VR från 1982. Samtliga motorcyklar är i otroligt fint originalskick precis som ägaren själv. Tord har förmånen att se likadan ut i kroppen som han gjorde för 30 år sen. När han sedan krängde på sig skinnstället från 1975 och grenslade R 90 S:en blev det bara för mycket. Själv hade jag fått sy in en bred kil där bak. Dagen före hade Tord hämtat ut S 1000 RR:en från Northbike och nu skulle Johan få bekanta sig med den. Med ett betänkligt vrål startade Johan Lundkvist upp S 1000 RR:en som har 193 hk. Han har redan rutin på att hantera sporthojar med