Sten Omslag
Sten Innehåll
Sten Ordföranden har ordet
Sten Kort & gott: Skifferprojekt kan få pris,
Sten K-sten: Johannebergskyrkan
Sten Intervju: Linda Lundin
Sten Tema: Modern kyrkoarkitektur
Sten Projekt: S:t Matteus kyrka
Sten Projekt: Rosettfönstret blev altartavla
Sten Projekt: Mobila altare
Sten Historiska projekt: Chapel of Unity, Coventry
Sten Stenpriset: De nominerade 2021
Sten Familjeföretaget: Mysinge Stenhuggeri
Sten Designpriset 2021 till Peder Nilsson
Sten Fråga Stens sakkunniga
Sten Nyheter: Bra år för gravvårdsföretag, tydliga
re riktlinjer för skifferfasader mm
Sten I tiden: Baka på sten
Sten Krönikan: Tomaz Lewander SMÅSTEN ▼ KRÖNIKAN T
OMAZ LEWANDER FOTO: PRIVAT Det är upp till oss nu! J ag är inte född i ett stenbrott, som många andra i den här branschen. Jag kommer från skogarna i Småland där jag tidigt kom i kontakt med företagandes villkor, i både stort och smått. Där lärde jag mig även snabbt att inte komplicera saker i onödan, att alltid tala klarspråk och framför allt: vikten av samarbete. På mindre orter är många människor beroende av varandra och det är självklart att man ställer upp, just för att alla ska bli starkare. Forskningen visar tydligt att det är en viktig förklaring till varför starka företagskluster uppstår på mindre orter runtom i Sverige, kluster som även klarar konjunkturnedgångar bättre än många andra företag. Innan jag för snart tre år sedan blev vd för S:t Eriks arbetade jag som företagsledare och konsult i andra branscher, oftast inom exportinriktad verkstadsindustri. Min bakgrund stärker mig i uppfattningen att jag kan se på vår bransch med lite andra ögon, och förhoppningsvis bidra med andra erfarenheter. Och vad är det då jag ser? När det gäller själva produkten natursten är det framför allt tre saker: CO2 -effekterna, hållbarheten och estetiken. Det går inte att hitta en bättre kombination bland byggnadsmaterialen på marknaden. Men som alltid: en bra produkt säljer sig inte själv. Svensk stenindustri står i dag inför ett gyllene läge, med en möjlighet att återta en position man inte inte har haft på årtionden. Omvärldsanalysen ger vid handen att den lokala marknaden bara blir viktigare i framtiden och att kraven på kortare transporter och minskade CO2 något vi redan ser i upphandlingar och kravspecifikationer. S å hur bör vi då tänka? Det jag tar med mig från skogarna i Småland är framför allt tanken på att nya och utökade samarbeten som gör oss som bransch mycket starkare. Men det kräver att vi tänker nytt. I dag består svensk stenindustri av många öar, där man driver sin egen agenda. Det gör att branschen fastnar i ett nollsummespel där man oftare bevakar sina andelar än försöker få hela marknaden att växa. Här måste vi tänka om. Om alla bidrar till att öka intresset för natursten och driva den gemensamma marknaden så blir alla vinnare på sikt. Du kanske inte ökar din marknad nästa år, men om tre till fem år kanske ditt företag står starkare med en verksamhet som vilar på fler kunder än tidigare. Kort sagt: branschen är för liten för att alla inte ska hjälpa till att driva vår gemensamma marknad. Men det handlar inte bara om att hitta samarbeten mellan olika stenföretag. Vi måste också blir bättre på att tänka mer vertikalt och hitta samarbeten med företag som driver och utvecklar den gemensamma tekniken framåt. Det ser vi nästan ingenting av i dag, men här finns en stor potential som jag ser det. Med allt detta sagt, framtiden ser ljusare ut än på länge för ”Kort sagt: branschen är för liten för att alla inte ska hjälpa till att driva vår gemensamma marknad.” 46 svensk stenindustri. Och bäst av allt: vi kan själva vara med och påverka den om vi hittar nya vägar till samarbeten. Vi behöver varandra – precis som i Smålands skogar. -utsläpp kommer att öka. Det är TOMAZ LEWANDER, VD FÖR S:T ERIKS, NY STYRELSELEDAMOT I SVERIGES STENINDUSTRIFÖRBUND
Sten Marknaden