019 1
Cityprofilen Text: Ulf Hjelting , Bild: Tomas Kar
lsson Johan Arvidsson jobbar med att tala gott om Örebro Han jobbar numera som kommunikationsstrateg vid Örebrokompaniet och är därmed en av skaparna av nya kampanjen “The Smart move” som ska marknadsföra Örebro och locka ny kompetens till staden. Många minns kanske Johan som vass reporter på Nerikes allehanda, men hans journalistkarriär började långt innan det. – Jag började redan som elvaåring att skriva för serietidningen Buster. De sökte någon form av knattereporter och arbetet innebar inte någon ersättning, men jag kommer ihåg att jag fick åka och bevaka landskamper i fotboll på Råsunda och intervjua landslagsspelare. Det tyckte jag var spännande och kul och lockade mig till att vilja bli journalist, berättar Johan Arvidsson som numera arbetar som kommunikatör. Kommunikation är enligt evolutionistiskt synsätt ett beteende som ger en framgångsrik individ möjlighet att, till egen eller avkommans nytta, påverka eller manipulera sin sociala närmiljö. Det vill säga påverka på ett sådant sätt att de som lyssnar, ser eller läser tar till sig det som kommuniceras. När det handlar om reklam går det ut på att locka oss att köpa eller konsumera en vara. – Jag brukar säga att kommunikation och marknadsföring handlar mycket om att fylla ett budskap med ett, för målgruppen, relevant innehåll. Att kommunicera handlar i mångt och mycket om att förstå sina olika målgruppers beteenden och ge dem innehåll med mervärde som i sin tur skapar engagemang och synlighet. Johan lämnade hemstaden Eskilstuna 2008 och efter det har han bland annat studerat media och kommunikation vid Örebro universitet. – Ooo, det var en väldigt teoretisk utbildning och jag saknade ibland en verklighetsförankring bland alla 6 kommunikationsmodeller, sociologen Jürgen Habermas och hans bok “Borgerlig offentlighet” som var något av lärarens husgud då 2001. Vägen till att syssla med just kommunikation gick dock via en journalisttjänst vid Tidningen folket i Eskilstuna, vidare till en tjänst på TT och därefter Aftonbladet, Nerikes allehanda och till sist redaktör på SVT i Örebro. – Jag kände att efter 17 år som journalist, där jag bland annat arbetat mycket som sportreporter, så var det dags att göra något helt annat. Jag bytte så att säga sida och blev kommunikatör. Tillsammans med kollegan Jenny Johansson vid Business region Örebro har Johan nu varit med om att lansera en ny sajt för Örebrokompaniet. Sajten heter The Smart move och arbetar på ett lite annorlunda sätt än vad som vanligtvis är brukligt. – Jenny Johansson är en stjärna. Hon har kreativ höjd och får saker att hända. Det är Jennys förtjänst att Smart move kommit till. Först var det närmare 30 olika ‘flytta till-webbsidor’ – en för varje ort i regionen. Sedan konceptutvecklade vi det till en samlad sida för hela regionen. Ett färgsprakande dagis för ‘millennials’. Färgstarkt bildspråk, glimten i ögat-texter och kommunikation på unga vuxnas villkor. Livsstil och glad känsla, snarare än traditionella foton på besöksmål. Sajten inriktar sig både mot företag och privatpersoner. Här finns tips hur man enkelt flyttar hit sitt företag eller var den som är nyinflyttad lättast hittar jobb. Sajten pekar även på siffror som att 70 procent av hela Sveriges befolkning finns inom en radie av 30 mil från Örebro, att Örebro är den stad i Sverige som växer mest och att det idag bor 156 000 i Örebro och hela 303 000 personer i Örebro län. Men kanske allra mest talar sajten om att här finns alla förutsättningar för ett gott liv och ett tilltalande arbete med goda utvecklingsmöjligheter. – Vi hoppas detta ska locka ny kompetens som saknas i Örebro. Vad gör du när du inte jobbar? – Jag har min dotter varannan vecka och de veckorna går jag så att säga ‘all in’ på att vara pappa och inget annat. Sedan har jag en liten fetisch, jag samlar nämligen på trappor. Ehhh… va? Trappor? – Ja, alltså inte fysiska sådana utan motionstrappor som den på Kvarntorpshögen, Sörbybacken och Vivallakullen. Jag gillar att springa och motionera i sådana. Vad är rekordet? – För trappan vid Kvarntorpshögen ligger det på 13 varv. Sedan fick jag ge upp. Mitt mål är att slå det rekordet och jag hoppas slå det snart. Och så gillar jag att lyssna på musik. Särskilt att gå på konsert men den här pandemin har gjort det nästan omöjligt. Nu blir det att sitta hemma och lyssna eller ha musik i lurarna när jag motionerar.