Sten Omslag: Pål Svensson
Sten Innehåll
Sten Ledare: Vår egen Springsteen
Sten Kort & gott: Zlatan på granit, Stora Hammars
Nya kyrka, Mölle by the Sea, hårda klappar
Sten Stenbrottet: Tossene
Sten Intervju: Ola Melin
Sten Projekt: Frodeparken i Uppsala
Sten Projekt: Bar Central
Sten Porfyr - den kungliga stenen
Sten Projekt: Strömkajen i Stockholm
Sten Porträttet: Pål Svensson – stenprisvinnare 20
16
PORTRÄTTET PÅL SVENSSON ”S ynonymt med svensk mon
umental stenskulptur”. Så träff ande beskriver konstvetaren och Liljevalchschefen Mårten Castenfors Pål Svenssons namn i sin bok Sveriges konst 1900-talet. Är Pål Svensson till och med stenkonstens Bruce Springsteen: gedigen, kraftfull, socialt engagerad, välkänd i medborgarnas livsmiljöer? Hans verk fi nns på torg, i rondeller, i skulpturparker, vid företag och bostadsområden, vid stationer, kraftverk och vägtunnlar. De fi nns i Kristianstad, Orsa, Kilafors, Grundsund, Stockholm, i Danmark, upstate New York och i Israel. En mängd konstverk som påminner om hur Carl Milles verk spreds över landet på det tidiga 1900-talet. Pål Svenssons verk är urbergsmodernism för 2000-talet med sitt grundtema i människans möte med naturen, hur den tämjs men också behärskar oss, hur den ger liv och död. De typiska hålrummen inuti stenen berättar om vårt tidlösa behov av skydd, men också om vår makt över naturen och människans nyfi kenhet: Vad händer om vi ger oss in i naturen? Hans konst föds i skärningen mellan naturmaterial och bearbetning, just där snittet läggs och där luften möter stenen. Pål Svenssons omfattande verkslista kolliderar med personen. Hur kan så många verk födas ur en enda människa? Vem är han? Hur blev det av? Han är sannerligen en person som kommer fräsande i en Volvo bakom centralstationen i Göteborg, ropar: – New York Times, is it? Garvar, en energisk fi gur med sitt långa vita hår. Han röjer undan i baksätet och piper i väg över Götaälvbron till Hisingen. Där ligger hans ateljé sedan över 20 år. Han fi ck hyra en del av det nedlagda Eriksbergsvarvets snickeri. Det är högt i tak i ateljén, ritat för stora tag. Här byggdes det inredningar till lyxkryssarna på USA-traden och jättelika trämodeller till skrovdelar. Föremål och verktyg överallt, skisser, råämnen till skulpturer, stentravar, mallar, kartonger. Som rekvisitan till en vild pjäs på väg att sättas upp. Här står modellerna till Stenprisverket Utblick/Insikt. Att skapa modeller är en avvägningskonst, materialet är viktigt redan då. – En modell ska vara så öppen att den kan förändras under arbetets gång, men ändå så låst att beställaren inte kan tänka sig något annat. Hade jag gjort Malmömodellerna i gips hade jag antagligen inte vunnit. Nu är de perfekta miniatyrer av sina original. Säkert kan de ta plats som skulpturer någonstans. Just nu går han också på export. En tre meter hög diabasskulptur är på väg över havet till Chicago. Väl där blir den förhoppningsvis en dörröppnare för fl era verk. P 26 ål Svensson är inte ensam i jobbet. Assistenten och stenhuggaren David Knutsson, utbildad vid Högskolan i Kristianstad, jobbar med en profi lskiss. Båda fördjupar sig i en linje på en pappersbit. Plötsligt är vi mitt uppe i ett Pål Svensson-jobb som just nu handlar om millimetrar, inte konstens andliga uppgift. – Ska vi ta ner den 45 eller 60? Pål drar fi ngret över kurvan, funderar, säger något om en vattenventil, beslutar 60. – Kan du börja såga det, tror du? ”Jag är intresserad av skärpa, att linjerna är spikraka, ett slags skarphet. Precision är intressant, folk fascineras av den och hur saker är gjorda.” David ritar upp linjen på ett amforaformat stenblock och drar i gång skärverktyget. – Titta på skiftningarna i stenen, ropar Pål. Det är vanlig grå granit, men jag har valt en speciell bit. Det fi nns en väldig spännvidd i uttrycken i samma stensort. Skiftningarna liknar dekoren på en keramisk vas. Så föds ett Pål Svensson-verk, med hans känsla för linjer i möte med natursten och med full koll på detaljer och teknik. Bredvid borrar en man igenom en slipad norsk Labradorsten som liknar en sälkropp. – Den är märklig den stenen, det är inte sant hur vackert den glimmar, säger Pål. Skulpturerna är ett nytt verk för Rådhus platsen i Umeå, ett uppdrag som han utför tillsammans med Swecos arkitekter. Sex amforaliknande former ska bearbetas. Alla är lika stora och höga, men i olika form och stenslag: kolsvart diabas, grå och röd granit, ljus labrador, vit granit från Norge och en Hallandsgnejs. I projektet samarbetar Pål med Hallindens Granit, familjeföretaget som grundades 1946 och i dag drivs av grundaren Bror Lundgrens barn och barnbarn. Brytningen sker i sex egna stenbrott. Vilket brott Pål väljer beror på arbetsförhållandena och vad det fi nns för sten tillgänglig. Inför Chicagoverket fanns diabasblock klara att sågas hos Hallindens. – Det är också viktigt att man inte känner att man är i vägen. Man måste ha med sig arbetarna, som ofta tycker att konstnärliga samarbeten är kul, men problematiska för de stör produk tionen. Evja stenbrott nära Bovallsstrand jobbar Pål också mycket med. Där höggs till exempel den ena delen till Utblick/Insikt. – Betänk vad konstnärliga beställningar har betytt i kringbeställningar av socklar, fundament, trappor. Plötsligt är beställningen ett större stenprojekt och då kan man tjäna pengar. Konstsamarbeten och kulturella sammanhang ger också stenföretagen någonting utöver ren försäljning: prestige. – Konstnärer och arkitekter håller stenfanan högt. C hicagoverket ska stå framför en nybyggd skyskrapa mitt i staden. – I Chicago kräver staden att alla byggprojekt ska innehålla konst. Presenterar man inget konstprojekt, får man inte heller bygglov. På så sätt tvingar man de privata intressenterna att bidra till det allmänna i staden. Det vore något för svenska stadsbyggen. – De har hittat ett bra styrmedel. Varför inte kräva lite av dem som projekterar? Off entliga platser är viktiga, säger Pål och visar några miniatyrer av skulpturer: dels råämnen, dels färdigslipade, säljbara svarta skulpturer, underbara att ta i.
Sten Intervju: Sven Åke Larson
Sten Projekt: Nya Slussen – stenvalet
Sten Sevärt: Skånes lapidarium
Sten Krönikan: Rasmus Wærn
Sten Småsten: Hallindens Granit expanderar, naturs
ten bäst i miljöstudie
Sten Forskning: Skifferfasad en miljövinnare
Sten Fråga Kurt & Kai: Fungerar sågade hällar utom
hus?
Sten Marknaden
Sten Medlemsförteckning