GLAS 1
Dagsljuset flödar in genom de stora glasväggarna.
Glas monterade direkt i karmen. — Idag, säger Mikael Nädele, upplever vi 1937 års ljussättning som dunkel. Vi har ju med tiden vant oss vid mer ljus. Men när huset var nytt hölls rättegångarna under den ljusa delen av dagen. Vid skymningstid var alltså lokalerna utnyttjade i begränsad omfattning. > Som en kuriositet kan nämnas den lilla glaskupolen i taket på det lilla utrymmet/gången bakom panelen där domaren satt. Ljuset kommer från sidofönstren och lyser upp ett utrymme som annars skulle vara becksvart. Tradition med tidstypiska uttryck Glasets roll är påtaglig i stort som smått. Allt från den stora Asplundklockan med siffrornas och visarnas gnistrande glasprismor till hissen i glas som frigjorts från 60talets vaktkur. Och när det sedan gäller fönster i alla dess former och storlekar har det varit en utmaning att hitta rätt och, att om möjligt hitta tillbaka i tiden. — För få grepp om gestaltningen av de nya glaspartierna gjorde vi en djupdykning i 1930talets utformning av metallarbeten. I Rådhuset fanns ett ursprungligt parti som vi härledde till fabriken Idesta. Den drevs då av Sigurd Lewerenz och eftersom Asplund valde deras partier till andra objekt hade vi anledning tro att det var samma i Rådhuset. Men här finns också glas som är monterade direkt i karmen och på det sättet blivit en tidsmarkör från 2010talet. Helt i linje med Asplunds syn, säger Mikael Nädele. — Asplund själv fann stöd för denna uppfattning i arkitekturhistorien. Han stödde sig på att utvecklingen aldrig stått stilla och att traditionen alltid varit att ge det nya ett tidstypiskt uttryck. Fönster med energi- och säkerhetsglas Den asplundska tillbyggnaden beskrivs som ett allkonstverk. Belysning, möbler, textilier, allt är tänkt att smälta samman till en enda lång berättelse. Här ska också inflikas att GAJD arkitekter ansvarat även för inredningen och att så långt som möjligt vårda det kulturella arvet. Till exempel Signaturmattan, med initialer från alla som var med och byggde och Paragrafmattan som 1993 vävdes upp på nytt i Märta Måås Fjetterströms ateljé i Båstad. In i minsta detalj har det handlat om estetik – på alla plan, som återställandet av alla dolda installationer. Dessa otaliga rör, ledningar och ventilationsgångar som Gunnar Asplund så sinnrikt hade gömt i pelare och bakom paneler. Den största synliga förändringen är dock renoveringen av fasa/ fakta / Helgopriset Göteborgs Rådhus har tilldelats Helgopriset 2018. Caroline Losman och Mikael Nädele, GAJD arkitekter prisas för att bland annat ha hittat en perfekt balans mellan en minutiös restaurering av den storslagna rådhushallen och en mer rättfram och ekonomisk ombyggnad av kontorsdelarna. Priset, som är på 150 000 kronor, delas ut av Statens fastighetsverk. Syftet är att i arkitekt Helgo Zettervalls anda belöna skickliga restaureringar, kompletteringar, ombyggnader eller tillbyggnader av äldre byggnadsverk. derna. Efter mycket forskning i arkiv och analys av olika färgskikt tillsammans med byggnadsantikvarier kom teamet fram till en mättad gul nyans. De yttre originalfönstren byttes till energiglas och säkerhetsglas. — Arbetet med Göteborgs rådhus har varit en extra utmaning eftersom det är en byggnad som nästan alla arkitekter förhåller sig till. Den ingår bland annat som en självklar del av arkitekturutbildningen, säger Mikael Nädele. Avsteg från Asplunds placering Visst har arbetet väckt kritik. Gunnar Asplund fick kritik, mycket kritik, så även Mikael Nädele, men då från en enda ynka röst – placeringen av Paragrafmattan. Här gjorde Mikael och hans team ett avsteg genom att placera den i anslutning till sidoentrén. — Vi valde att flytta Paragrafmattan dit därför att vi ville göra den tillgängliga entrén så kvalitetsmässig som möjligt. De som kommer in den vägen ska inte ha känslan av att det är en bakentré. Och varför inte? Med tanke på Gunnar Asplunds förhållningssätt och tidsmedvetenhet är det möjligt att han hade resonerat på samma sätt om det varit idag. Till och med mycket troligt när det gäller en man som alltid var i morgon. / GLAS 1.2019 / tema: generation glas / 31