GLAS 1
modet att våga förändra och förbättra. Och humor!
För det är viktigt, att vi kan ha roligt på jobbet även om vi jobbar målmedvetet, det är en annan av våra grundvärderingar. Men själva målet med projektet är att vi ska jobba smartare och eliminera allt onödigt arbete som går att sköta digitalt och helst automatiskt. Skapa processer där vi i realtid kan se direkt vad som finns i olika lager, var en order befinner sig i produktionen, eller var leveransen är just nu. Och om vi behöver agera för att informera, flytta eller ändra något. Detta kommer ge oss en fantastisk kontroll på våra processer och på våra kostnader, vilket ger oss förutsättningar för ständiga förbättringar såväl som mer korrekta beslutsunderlag. Uthållighet och ansvarsförmåga är egenskaper Stina håller högt. När en ny chef introduceras är det inte ovanligt att han eller hon får en ny krukväxt till kontoret, och det är alltid lite intressant att se hur den tas om hand. — Det blir både en påminnelse och ett test på att de ska och kan ta långsiktigt ansvar. Jag har bra koll på växterna och kan se att vissa medarbetare våndas över sin omsorgsbrist eller att till och med några smygköpt nya växter då de gamla vissnat, men det vet de kanske inte att jag ser, skrattar hon. ” EN MODERN FÖRETAGSSTRUKTUR BYGGER PÅ FÖRDELAT ANSVAR OCH ENGAGEMANG. EN OPERATÖR HOS OSS HAR ETT ENORMT INFLYTANDE ÖVER SIN ARBETSPLATS OCH SKAPAR SJÄLV DEN BÄSTA STRUKTUREN FÖR ARBETS METODIKEN. DET SKAPAR OCKSÅ KREATIVITET OCH MOD. Det behövs närproducerade glasprodukter Stina har inget emot internationalisering, i samexistensens goda form. Sedan finns det ändå samvetsvärden menar hon där när och välproducerade varor, det kan vara ägg från frigående höns, svenskt kött eller isolerrutor har en fördel på marknaden. Framtiden för den svenska glasbranschen, är just sådan menar hon att det behövs närproducerade glasprodukter. — Men med insikten av att vi behövde en större satsning för att driva utvecklingen framåt och hålla förändringen levande fick vi höra talas om Produktionslyftet. Efter att ha träffat flera representanter från programmet kände vi att detta kunde vara precis det avstamp som Glasgruppen behövde – och vi blev mycket glada när vi fick besked om att vi antagits till Produktionslyftet! berättar Stina, vars koncern representerar tre av de äldsta företagen i branschen varav två gick igenom programmet under 2016–2018. Hon intygar också att det känns att det är en spännande resa som trots flera års arbete bara är i sin linda. Förbättringspotential är oändlig, och man blir aldrig klar när man pratar utveckling. — Det är ett måste för oss om vi ska leva upp till vår vision med produktion i Sverige. Nu fokuserar vi på rätt saker; flödet i processerna, att minimera slöseri, samsyn hos alla medarbetare och samarbete nära kunderna. Arbetet började med fokus på produktionen men har nu spridit sig även till administrationen och övriga delar av företaget. Vi är dock långt ifrån klara då det är en utvecklingsprocess som aldrig tar slut. Vi har åstadkommit mycket men desto mer vi förbättras desto mer potential ser vi överallt. Det här var rätt väg att välja och det har varit en ynnest att få vara med i Produktionslyftet. Nu flyger vi själva, vilket inte alltid är helt lätt. Men vi har lärt oss att inte vara rädd för förändring! Möt konkurrens med kunskap Stina är medveten om att konkurrensen med företag i länder, där investeringsbidrag för maskiner och utrustning finns att få, är tuff. Men hon hyllar samtidigt Sveriges sätt att möta detta. — Produktionslyftet finansieras delvis med statliga medel, men här satsar vi med subventioner på förändringsarbete i strukturer och processer. Det tror jag kommer att visa sig vara mycket mer hållbart på sikt, säger hon och pekar på just digitalisering och automation som framgångsfaktorer som kan sätta svenska glasföretag i förarsätet igen. — Vi ska jobba smartare, slösa mindre tid, material och bränsle och kunna ge snabb support i alla frågor. Krutgumma symbol för förändringsarbetet Inom Glasgruppen har man sjösatt ett projekt som döpts till Gördis. Det står för Glasgruppens övergripande digitaliseringssatsning, men är också sinnebilden av en erfaren kvinna med en hel del ruter i. — Vårt projekt symboliseras av krutgumman Gördis. Gammal absolut, precis som Glasgruppen med anor sedan 1899, men också med stor erfarenhet och jävlar anamma. Att ha lång erfarenhet är inte samma sak som att vara stelbent och bakåtsträvande. Tvärtom kombinerar vi vår visdom och erfarenhet i organisationen med — Hur digital världen än blir slår inget fysisk närhet i kundrelationer eller på arbetsplatser. Och det är människor som möter människor i alla våra affärer som handlar om service, kvalitet, flexibilitet och konkurrenskraftiga priser. Sedan flera år tillverkas planglas inte längre i Sverige, så Glasgruppen köper sitt glas från andra länder. Företrädesvis Tyskland och Ryssland. — Ja, så nära det går, för att hålla nere transporterna. Att transportera LESformat från floatglasverken är mycket mindre utrymmeskrävande än att transportera färdiga isolerglas där en stor del av produkten består av luft eller argon. Det ska ju förvisso bli en hel del isolerrutor av det planglas vi handlar, men om de produceras i Sverige, så nära byggplatsen som möjligt, blir ju transporterna betydligt kortare och mindre miljöbelastande än om vi köpte färdiga isolerrutor utifrån. Det handlar om väldigt många lastbilar vi skulle kunna bespara våra vägar från och omfattande utsläpp av koldioxid helt i onödan. Detta har vi som bransch ett stort ansvar att förmedla till våra kunder och till slutkonsumenten, så att de får en chans att väga in denna aspekt i valet av leverantör! / Fotnot: Hittills har Produktionslyftets program riktat sig till företag med 20 och fler anställda, men arbete för att det även ska kunna användas av riktigt små företag har initierats. På produktionslyftet.se kan du läsa mer om projektet. GLAS 1.2019 / tema: generation glas / 49