GLAS 1
När dagens sista patient lämnat röntgenavdelninge
n drog glaskonstnären Elisabeth Henriksson in med växter, bär och örter. Med mammografins hjälp gjöt hon in växtvärlden i laminerat glas. Konstverket Materia medica på Sahlgrenska sjukhuset är en hyllning till naturens läkande kraft. Skapat av en konstnär som tagit nya steg i sitt bildskapande. KONST Text: Kerstin Wallin Foto: Bert Leandersson Upptakten till Materia medica var ett föredrag som överläkaren och röntgenspecialisten John Brandberg höll inför en samling inbjudna konstnärer. Året var 2011 och syftet var att inspirera till nya sätt att smycka, skapa liv och hopp i en annars steril sjukhusmiljö. Och, att det kunde ske med hjälp av teknikens senaste landvinningar. Hur senaste bildteknik och medicinsk kompetens kunde kombineras. Provröntgade grenar och mossa John Brandberg erbjöd konstnärerna en rundvandring i teknikens underbara värld. Sahlgrenska Universitetssjukhuset teknik stod till deras förfogande. En enda av konstnärerna bad att få pröva röntgenteknik, Elisabeth Henriksson. Men det skulle ta några veckor innan John Brandberg förstod att hans entusiasm verkligen burit frukt. Föredraget höll han i november. Först efter julhelgerna i januari 2012 fick han ”sin försenade julklapp”. Elisabeth berättar: John Brandberg — För att få en första uppfattning om hur olika material skulle te sig röntgade hade jag plockat ihop en massa olika saker och lagt i en låda. Det var glas från mina tidigare konstverk och det var trälister, bruksföremål, grenar, mossa, växter. Mammograferade växterna John Brandberg och Elisabeth Henriksson började så teströntga och pröva olika tekniker. Ulla Forsell — Men när vi testade mammografiutrustningen och jag såg resultatet bestämde jag att det var mammografi jag skulle arbeta med. Mammografiutrustningen gav växterna bäst rättvisa. Precis som mammografin avslöjar bröstvävnadens, mjölkgångarnas och bindvävnadens oerhört fina och detaljrika värld uppenbarade sig nu också växternas innersta. Åsa Brandt — Att det skulle bli växter var från början inte självklart. Snarare var det nog så att jag började fundera över hur relevant det var att röntga just växter. Jag började läsa om växters egenskaper och insåg att massor av växter runt omkring oss har medicinska egenskaper. Och eftersom den konstnärliga gestaltningen skulle vara på ett sjukhus kändes det intressant att visa på läkekonstens historia. Jag valde alltså inte att arbeta med växter för att de var fina. Det kändes ibland snarare som ett hinder – att det bara skulle bli ”dekorativt”. Glaskärlek vid första ögonkastet Elisabeth Henriksson hade tecknat ända sedan hon var liten och när hon så småningom skulle välja livsväg var Nyckelviksskolan med fokus på teckning och keramik den självklara platsen att utveckla det hon älskade mest av allt. Men när hon sedan började på Konstfack kom den stora ahaupplevelsen. Hon lärde känna Ulla Forsell som, vid sidan av Åsa Brandt, varit en av landets kvinnliga pionjärer. De blåste själva glas och drev egen glashytta. Och de arbetade med planglas. — Glas, jag skulle hålla på med glas. Jag som annars är så obeslutsam visste genast att det var glas jag skulle ägna mig åt. 2004 gick hon ut Konstfack och sedan dess har hon tills för några år sedan arbetat med glas. Blåst, gjutit i egen hytta och slipat. — Men nu har jag kommit in på olika bildtekniker. Arbetet på Sahlgrenska har fört mig in på det. Att arbeta digitalt med bild men även teckning och måleri. Jag är tillbaka där jag började. ” FÖR ATT FÅ EN FÖRSTA UPPFATTNING OM HUR OLIKA MATERIAL SKULLE TE SIG RÖNTGADE HADE JAG PLOCKAT IHOP EN MASSA OLIKA SAKER OCH LAGT I EN LÅDA. Elisabeth Henriksson Strålskyddsutbildade sig Med den erfarenheten och en rad utförda konstverk i glas, bland annat inom vården, var det med spänning som Elisabeth Henriksson tog ett nytt steg – att gjuta in växtlighet i planglas med röntgenteknik. Och det var stora ytor som skulle gestaltas. Ljusgården, sex behandlingsrum och rummet för MRteknik. Magnetresonans (MR som ofta felaktigt används som en förkortning av magnetröntgen) är en av de GLAS 1.2019 / konst / > 53