Nöjesnytt Jönköping 1
MODERNA SMYCKEN – EN GULDKANTAD FRAMGÅNGSSAGA Det
firas 1-årsjubileum för Moderna Smycken i lokalerna på Östra Storgatan. Men det hinns inte med så mycket firande – sommaren är den hetaste perioden inne i butiken. Nyss har det varit studentfirande och många av de nybakade studenternas presenter har varit klockor, armband, halsband eller smycken från de välfyllda hyllorna i butiken. – Och på sommaren är det mycket giftermål och förlovningar och då har vi ringarna som passar, förklarar Gabriel Tekin som tillsammans med sina bröder och anställda ser till att kunderna får det de önskar när de kommer in i de rymliga lokalerna. – Vi har till och med en egen ateljé där vi tillverkar och designar ringar helt efter kundens önskemål. I dag är Moderna Smycken stadens största smyckesbutik, faktiskt numera en av landets största, med en stor och växande kundkrets inte bara från närområdet utan även långväga från. Precis det som Gabriel drömde om när han startade sin verksamhet för tolv år sedan i en betydligt mindre lokal på Smedjegatan. – Jag vara bara 20 år, men jag hade bilden klar för mig – det handlade om starka varumärken. Min far hade lärt mig juvelerarbranschen och eftersom vi bott i Kalifornien så insåg jag att det som hände där förr eller senare skulle komma till Sverige. Smyckes- och juvelerarbranschen höll på att förändras och jag ville vara en del i den förändringen. Sagt och gjort, som ung pojkspoling utmanade Gabriel den lite ålderstigna branschen i Sverige: – Jag förstod att starka varumärken med skön design och hög kvalitet skulle bli allt mer populärt, liksom människors önskan att ha personliga smycken, klockor, armband och annat som tydligt visar vilka de är. Och de tunga varumärkena som jag kontaktade såg att jag levererade det jag lovade och att jag förstod den nya tiden för branschen. Att Gabriel hade rätt syns i de nya lokalerna – i glasmontrarna trängs alla världens ledande varumärken med sina senaste kreationer. – Och nu är det de stora varumärkena som vill komma till mig och min butik, till skillnad från starten, skrattar Gabriel. Ett annat bevis på framgången är att Moderna Smycken blivit vald till Bästa butik av Jönköpingsborna hela åtta gånger under de åren man varit verksamma. – Det handlar om förtroende – våra kunder vet att de får hög kvalitet och att de alltid hittar det allra senaste här. Och vi möter alla med respekt, det ska vara både enkelt och lättsamt att hitta en ring eller klocka som passar. Är vi trevliga idag så kommer kunden igen i morgon, så enkelt är det… – Dessutom är vår prisbild en viktig förklaring till vår framgång. Genom vår kunskap och långa erfarenhet inom familjen kan vi gå direkt till källan, d v s de som producerar varorna, och hämta in det vi vill ha i våra montrar. Genom att skippa en massa mellanled kan vi hålla en prisnivå som är attraktiv och positiv för våra kunder. Och vårt intresse för vackra personliga saker verkar inte avta: – Tvärtom, trenden är helt klar – det blir mer personliga smycken, mer spännande design, mer glamour och ännu fler intressanta varumärken på marknaden. Och vill du hänga med i den utvecklingen så är det bara att titta in till Gabriel och de andra på Moderna Smycken. I TEXT: STAFFAN HAGBERG ANETTE LINDBLAD, MARKNADSCHEF, A6 CENTER NYA A6 CENTER – INFLUENSER FRÅN HELA VÄRLDEN Förvandlingen av A6 Center pågår för fullt. Med modernisering, till- och ombyggnad av 29 000 kvadratmeter i en första etapp med spektakulär design vill man återta positionen som en av Sveriges ledande handelsplatser. Ambitionen med till- och ombyggnationen är att skapa ett nytt center med influenser från hela världen, en handelsplats som ska bli ett självklart alternativ till storstaden med flera nya spännande hyresgäster samt intressanta lösningar för flera av de redan etablerade. EN SHOPPING- OCH MÖTESPLATS SOM STÄRKER JÖNKÖPING Målet med nya A6 är att lyfta attraktionskraften för hela A6-området, samt bli ett bra komplement till stadskärnan vilket medför att man på sikt stärker hela Jönköping som shoppingdestination för regionen. Genom att utöka och förbättra utbudet är målet att skapa en shopping- och mötesplats med de rätta förutsättningarna att utveckla staden med en struktur som kommer att möjliggöra förtätning, bättre kopplingar till omgivande stadsdelar och nya offentliga rum. Jönköping är en av Sveriges tio största städer och ligger i en expansiv region med stor potential med tanke på den förväntade ökningen i såväl invånarantal som efterfrågan. SPEKTAKULÄR DESIGN Nya A6 kommer att bjuda på en spektakulär design med luftig struktur inspirerad av stora urbana rum och byggnader som till exempel klassiska saluhallar och internationella tågstationer, byggnader som klarar av stora flöden av människor och som kan innehålla butiker och restauranger som ändras över tid. VÄRLDENS MATUPPLEVELSE Förutom att Coop kommer att nystarta med ett mycket tydligare och specialiserat matkoncept, kommer en dynamisk restaurangavdelning med global touch bli en stark reseanledning till köpcentret. Restaurangerna kommer att vara utformade så att matgästerna kan välja att antingen äta i en personlig miljö nära kockarna, under en gemensam pergola med utomhuskänsla eller till och med uppe på paviljongerna. Besökarna kommer mötas av intryck från jordens alla hörn och konceptet kommer att utvecklas under hela ombyggnationen. Influenser från Los Angeles, New York, Rom och Paris utlovas. Några av de nya hyresgäster som redan är klara är: Bada Bing Burger – rustik hamburgerrestaurang med rötterna i Jönköping, Zócalo – mexikanskinspirerad gatumat med ursprung i San Francisco, Sen Street Kitchen – asiatisk street food, Freshii – nyttig och energirik snabbmat med hälsofokus, Sushi Yama – Sveriges idag största sushikedja. INVIGNING – I TRE STEG Den första etappen är uppdelad i tre delar och sträcker sig fram til hösten 2019. I den första etappen ligger fokus på delarna söder om E6. Ytterligare två etapper planeras. Invigning av etapp ett, som omfattar världens matupplevelser, sker i oktober 2017. FOTO: ANNA HÅLLAMS