Modern Interiör 1
B UT I K - IN R EDN I NG SPÄNNANDE OCH UNIKA BUTI
KSKONCEPT med välkomnande känsla Daniel Wellington i Torino, Italien 2018. Foto: Walter Brunetto Design ligger Maxime Gazzo varmt om hjärtat. Han är arkitekt och har i drygt 15 år arbetat med att ta fram nya butiks-koncept. Efter arkitektutbildningen i Italien började Maxime Gazzo sin karriär i Frankrike och flyttade sen till Sverige. Han startade företaget M.Gazzo Arkitektur och arbetar idag med välkända varumärken både i Sverige och internationellt. Av SofiA gAd – Mitt jobb är att förverkliga en idé och låta den ta form i en fysisk miljö, säger Maxime Gazzo. Konceptet behöver fungera i en säljande miljö samtidigt som det ska vara unikt och spegla kundens vision. När ett nytt butikskoncept ska tas fram är det viktigt att först identifiera vilken målgrupp butiken riktar sig till. Nästa steg är att bestämma tema och känslan man vill att kunden ska få i butiken. Teamet som arbetar med att 76 MODERN INTERIÖR 3 2022 ta fram konceptet har ofta ett eller flera brainstormingsmöten för att få fart på kreativiteten. – Teamet diskuterar även saker som val av material, färger och ljussättning, säger Maxime Gazzo. Ibland är lokalens arkitektur en källa till inspiration. Det händer också att en utlandsresa inspirerar exempelvis val av material. För butiker med många olika varumärken handlar det om att hitta design och färgval som inte tar över för Maxime Gazzo. Foto: Elia Gazzo