Byggaren 1
Toyota har två lätta lastbilar för Europa, Proace
och Proace City. Dessa delar teknik med Peugeots och Citroëns hantverkarbilar. Båda kommer med eldrift under 2020 och 2021. Toyotas lätta lastbilar i Europa kommer att marknadsföras med hjälp av en ny strategi under varumärket Toyota professional. Volkswagen elektrifierar hela sitt transportbilsprogram. Dieselskandalen fungerade som en spark i baken för att skynda på elbilsutvecklingen. Man har tagit fram en helt ny plattform för kommande elbilar. I väntan på den konverterar man befintliga modeller till eldrift. VW Crafter byggs om i VW:s egen regi och har funnits i Sverige under ett år. Under 2020 kommer den långa versionen av Transporter och därefter Caddy som elbilar, ombyggda hos VW:s samarbetsföretag ABT GmbH. Övriga. Det finns ytterligare några udda inslag i elbilsfloran. Exempelvis svenska Inzile PRO4 som har börjat byggas i Västervik i ännu så länge korta serier. Om man klarar målsättningen på 1 000 bilar om året får framtiden utvisa. Det rullar enstaka tyska Streetscooter i Sverige. En bil som tagits fram av universitetet i Aachen och som ägs av Deutsche Post DHL. Streetscooter-namnet finns också på Ford Transit där det 20 kubikmeter stora skåpet konverteras till elbil i en Fordfabrik i Köln.º Intressant alternativ för byggare: Transit Custom som laddhybrid Glöm räckviddsångesten! Nu kan man köra Ford Transit Custom som laddhybrid. Det som snart är standard i personbilar kommer nu för första gången i en lätt lastbil. Visserligen med kort räckvidd på el, men med möjlighet att köra fossilfritt i stadsmiljöer. Ford Transit Custom PHEV är den första hantverkarbil som erbjuds som laddhybrid. Dock med en måttlig minskning av bränsleförbrukningen, jämfört med en modern diesel. Kombinationen el-bensindrift är en räckviddsförlängare. Räckvidden på el är i bästa fall 4,17 mil och runt 50 mil med kombinationen el-bensin, enligt WLTP. Den framhjulsdrivna bilen drivs alltid av elmotorn vilken är monterad mellan framhjulen under Fords trecylindriga 1,0-liters bensinmotor. Effekten på kombinationen är 93 kW/126 hk. Litiumjonbatteriet på 13,6 kWh kan återladdas vid motorbromsning. Ford anger en förbrukning av 0,27 liter per mil och koldioxidutsläppet anges till 60 gram per kilometer, enligt den gamla NEDCnormen. Blir alltså högre med WLTP, sannolikt 70 gram per kilometer. Efter cirka tio mils körning hade Byggaren runt 0,7 liter per mil i förbrukning. Ungefär i nivå med motsvarande dieselversion. I övrigt är laddhybriden helt jämförbar med dieselversionen beträffande mått, teknik och utrustning. Laddhybriden finns enbart som skåp i L1H1-storlek i tre utrustningsutföranden. Priset, inklusive moms, börjar från 550 000 kr, vilket är ca 200 000 kronor mer än för motsvarande dieselversion. º Ford Transit Custom är den första serietillverkade elhybriden bland transportbilarna. Säljs nu i Sverige. BYGG HÅLLBART OPTIMERA FÖR FRAMTIDEN byggaren 2 2020 21